براساس نامه ای از انجمن خودروهای ایران به دکتر سید محمد آتاباک ، وزیر Semitic ، براساس یادداشت قانون بودجه سال ، نرخ ارز از 4000 ریال به 4000 ریال افزایش می یابد. این نشان دهنده رشد حدود 5 ٪ است. موضوع نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر هزینه تولید و قیمت نهایی خودرو خواهد گذاشت. این می تواند پایه و اساس ماشین گران قیمت باشد.
این تغییر در نرخ ارز بر اساس میانگین نرخ ارز مرکز طلا و تبادل ارز در ماه مارس است. تغییر نرخ ارز چالش های اساسی را برای زنجیره تأمین صنعت خودرو ایجاد می کند. اگرچه پیش بینی می شود تصمیم به کاهش وظایف گمرکی از 2 ٪ به 5 ٪ کاهش یابد ، اما این کاهش هرگز نمی تواند افزایش 5 ٪ در نرخ ارز پایه را جبران کند.
دومینو
افزایش هزینه های گمرکی بر کل زنجیره عرضه و تولید تأثیر می گذارد. این شامل واردات مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته شده است و در نهایت قیمت محصول نهایی را افزایش می دهد. افزایش نرخ ارز محاسبه همچنین بر بازار قطعات یدکی که نقش مهمی در نگهداری و تعمیر خودروهای موجود دارند ، تأثیر می گذارد.
این تغییر همچنین می تواند ثبات نسبی ماه های اخیر در بازار خودرو را تحمل کند. با توجه به تجربه سالهای گذشته ، هرگونه افزایش در هزینه های تولید به سرعت بر قیمت نهایی محصول تأثیر می گذارد.
با توجه به تأثیر مستقیم این مسئله در بازار خودرو و قطعات ، در این نامه از وزیر SEMIT خواسته است که تعرفه در نرخ ارز را در نرخ ارز سفارش دهد. به گفته کارشناسان ، تجدید نظر در این تصمیم و اتخاذ یک رویکرد متعادل تر می تواند از شوک قیمت جدید در بازار خودرو جلوگیری کند و ثبات نسبی آن را به چالش نکشید. در غیر این صورت ، ما احتمالاً باید منتظر موج جدیدی از افزایش قیمت خودرو در سال آینده باشیم.