بعید است اتحادیه اروپا استفاده از موتورهای احتراق داخلی را ممنوع کند
کمیسیون اتحادیه اروپا در حال عقب نشینی است. به گفته مانفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا، ممنوعیت استفاده از موتورهای احتراق داخلی از سال 2035 به بعد لغو شده است. به جای کاهش 100 درصدی دی اکسید کربن در خودروهای جدید، تنها 90 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اجباری خواهد بود. به گفته وبر، حتی از سال 2040 به بعد، هدف 100 درصدی اجرا نخواهد شد.
وبر به روزنامه بیلد گفت: با این اقدام، ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی برداشته شد. بنابراین، تمام موتورهایی که در حال حاضر در آلمان تولید می شوند، همچنان قابل تولید و فروش هستند.»
کمیسیون اروپا هنوز در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده است. این نهاد مستقر در بروکسل در نظر دارد هفته آینده پیشنهادات خود را برای تغییرات احتمالی ارائه کند. علاوه بر پایان دادن به ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی، استراتژی باتری و پیشنهادهایی برای خودروهای شرکتی سازگارتر با محیط زیست ارائه خواهد شد.
اگر پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این طرح موافقت کنند، این قانون به طور کامل تغییر خواهد کرد. پیش از این نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا تصویب کردند که خودروهای جدید نباید از سال 2035 دی اکسید کربن مخرب آب و هوا تولید کنند.
برنامه ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی چه بود؟
طبق این مقررات، خودروهای جدید با موتور احتراق داخلی تا ده سال آینده دیگر مجاز به شماره گذاری نبودند. هدف از تصویب این قانون کاهش آلودگی در بخش حمل و نقل بود. اما این طرح با مخالفت شدید صنعت خودروسازی و چندین کشور عضو مواجه شد.
کمیسیون اتحادیه اروپا وی در پی این واکنش ها از بازنگری در این آیین نامه خبر داد. قانون جدید با هدف کاهش 90 درصدی دی اکسید کربن، آزادی عمل بیشتری به تولیدکنندگان می دهد. ده درصد از خودروهای جدید همچنان می توانند به موتورهای احتراق داخلی مجهز شوند.
این در زمان مناسب برای صنعت خودروسازی آلمان اتفاق می افتد. پذیرش خودروهای الکتریکی آنطور که انتظار می رفت پیشرفت نمی کند و تقاضا برای آنها راکد مانده است، در حالی که بسیاری از مشتریان هنوز خودروهای احتراق داخلی یا هیبریدی را ترجیح می دهند.
با کاهش محدودیتهای این قانون، خودروسازان میتوانند کارخانههای تولید موتور فعلی خود را برای مدت طولانیتری فعال نگه دارند و سرمایهگذاری در فناوریهای جدید مانند سوختهای الکترونیکی (E-Fuels) یا سوختهای مصنوعی توجیه بیشتری خواهد داشت.
اینکه آیا این تغییر واقعاً اتفاق خواهد افتاد یا خیر، هفته آینده مشخص خواهد شد. کمیسیون اتحادیه اروپا باید پیشنهادات خود را ارائه کند و سپس با پارلمان و کشورهای عضو مذاکره کند. اما به نظر می رسد بروکسل متوجه شده است که تصویب طرح ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی عجولانه بوده است.