خودروهای چینی در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی تسلط داشته اند

نبرد اصلی بین خودروسازان سنتی و سازندگان چینی نه در اروپا یا آمریکا، بلکه در کشورهای در حال توسعه و کم درآمد در جریان است. خودروهای چینی به تدریج به گزینه ای جدی برای مشتریان در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی تبدیل شده اند.

در حالی که تیترها اغلب بر گسترش خودروسازان چینی در اروپا متمرکز هستند، رقابت واقعی در بازارهای نوظهور در حال شکل گیری است.

یکی از عوامل کلیدی موفقیت برندهای چینی در این مناطق قیمت رقابتی است. مصرف کنندگان در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای ثروتمند نسبت به قیمت ها حساس تر هستند و خودروهای چینی نسبت به رقبای اروپایی، ژاپنی، کره ای و آمریکایی مقرون به صرفه تر هستند. این تفاوت قیمت به ویژه در بخش خودروهای الکتریکی قابل توجه است.

قربانیان اصلی رشد فروش خودرو در چین

داده ها نشان می دهد که قربانیان اصلی رشد خودروسازان چینی برندهای معتبری مانند تویوتا، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی از ژاپن هستند. هیوندای و کیا از کره جنوبی; فیات، رنو و فولکس واگن از اروپا و شورولت و فورد از آمریکا بودند.

این تغییر در ترجیحات مصرف کننده نه در اقتصادهای بزرگ توسعه یافته، بلکه در بازارهای نوظهور رخ داده است. در حالی که خودروسازان چینی به گسترش حضور خود در اروپا ادامه می دهند و تا آگوست 2025 به سهم بازار 5 درصدی رسیده اند، حضور آنها در کشورهایی مانند برزیل، تایلند و حتی استرالیا قوی تر است.

در برزیل، به عنوان بزرگترین بازار خودرو در آمریکای لاتین، سهم بازار برندهای چینی از 6.8 درصد در ژانویه تا سپتامبر 2024 به 9.1 درصد در سال جاری افزایش یافت. فروش کل آنها پس از فیات، فولکس واگن و شورولت در رتبه چهارم قرار دارد.

در استرالیا، یکی دیگر از بازارهای بزرگ، سهام آنها تا سپتامبر 2025، به نزدیک به 17 درصد رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 2024 5.3 درصد افزایش داشته است.

در همین حال، خودروسازان سنتی در حال از دست دادن جایگاه خود در بسیاری از این بازارها هستند. به عنوان مثال، در اوکراین، تویوتا و رنو جایگزین BYD شده اند. سهم بازار BYD در اوکراین از 3 درصد در ژانویه تا سپتامبر 2024 به 7.7 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

روند مشابهی را می توان در سراسر آمریکای لاتین و آسیا مشاهده کرد. در شیلی، شورولت در حال از دست دادن سهم بازار به گریت وال موتورز و چانگان است. BYD وارد ده برند برتر کلمبیا شده و از فورد پیشی گرفته است. از طرفی در اندونزی این برند به رتبه ششم رسیده است.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.

دیدگاهتان را بنویسید