صفحه اصلی > مادر و کودک : راهنمای علائم هفته سیزدهم بارداری و وضعیت جنین در هفته سیزدهم

راهنمای علائم هفته سیزدهم بارداری و وضعیت جنین در هفته سیزدهم

راهنمای علائم هفته سیزدهم بارداری و وضعیت جنین در هفته

در پایان هفته سیزدهم، شما در پایان سه ماهه اول بارداری خود هستید و احتمالاً از یک سری بیماری رنج می برید. علائم اولیه بارداری از جمله خستگی، بیزاری از غذا، تهوع صبحگاهی و احساس نیاز مداوم به دستشویی رفع شده است.. به عبارت دیگر، هفته شما 13 شما حدود یک سوم راه بارداری خود را طی کرده اید. با ما همراه باشید تا تمامی جزئیات مربوط به علائم هفته سیزدهم بارداری در مادر و وضعیت جنین را بررسی و توضیح دهیم..

بیشتر بخوانید: هفته دوازدهم بارداری علائم چیست؟

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

  1. اندازه جنین در 13 هفتگی به اندازه یک لیمو و تقریباً 2.9 اینچ قد و تقریبا 2.58 اونس وزن دارد. (هر اینچ معادل است 2.52 سانتی متر و هر اونس معادل 28.34 گرم است.) در این مرحله سر جنین حدود یک سوم اندازه بدنش را می گیرد.
  2. در هفته سیزدهم بارداری، کودک شما شروع به بلع مایع آمنیوتیک می کند. مایع آمنیوتیک (مایع آمنیوتیک) این یک مایع زرد روشن است 12 روز بعد از لقاح در داخل کیسه آمنیوتیک تشکیل می شود و جنین را احاطه می کند. جنین پس از بلع این مایع آن را به صورت ادرار دفع می کند. پس خیلی زود، حدود یک هفته 20 در دوران بارداری، ادرار جنین بیشتر فضای کیسه آمنیوتیک را پر می کند.
  3. هنگامی که کودک مایع آمنیوتیک را می بلعد، شروع به تولید ماده ای به نام مکونیوم می کند که در واقع اولین مدفوع کودک است.. تولید و دفع مکونیوم یکی از مراحل طبیعی رشد جنین و بارداری است و دفع آن تا 48 ساعت بعد از تولد لازم است.
  4. استخوان های نوزاد به ویژه استخوان های بلند و جمجمه او در این مرحله شروع به سفت شدن در اسکلت او می کنند..

علائم هفته سیزدهم بارداری در مادر

ممکن است حدود یک هفته فرصت داشته باشید 13 بارداری احساس کنید که برخی از علائم شما کمی تغییر کرده است. به عنوان مثال، احتمالاً دیگر مجبور نیستید روز خود را با حالت تهوع شروع کنید و نیازی به چرت زدن در ابتدای روز ندارید..

در ادامه به برخی از مهم ترین علائم هفته سیزدهم بارداری که مادران در این هفته تجربه می کنند می پردازیم:

1. گرفتگی عضلات

کرامپ در دوران بارداری یکی از علائم شایعی است که زنان باردار تجربه می کنند. این گرفتگی ها به دلایل مختلفی مانند تورم و درد رباط گرد ایجاد می شود. گاهی اوقات، کمی جابجایی، گرفتن دوش آب گرم، نوشیدن مایعات بیشتر یا دراز کشیدن می تواند درد و گرفتگی شکم را کاهش یا از بین ببرد.. اگر پس از امتحان روش های فوق این درد از بین نرفت، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

2. اشتها برگشت

اگر در هفته‌های قبل از تهوع صبحگاهی و بیزاری از غذا رنج می‌بردید، به احتمال زیاد در این هفته از آن شرایط رهایی خواهید یافت.. با بازگشت اشتهای شما با ورود به سه ماهه دوم، ممکن است هوس شدید یا میل شدید به برخی غذاها داشته باشید که کاملا طبیعی است..

3. گرفتگی بینی

اگر در این دوران احساس گرفتگی بینی کردید، باید به اطلاع شما برسانیم که حدود یک سوم زنان باردار به دلیل افزایش حجم خون و هورمون ها دچار این حالت می شوند.. اگر گرفتگی بینی با علائم دیگری مانند تب، سرفه، گلودرد و غیره همراه باشدهمراه، احتمالا سرما خورده اید.

در صورت سرماخوردگی از مصرف خودسرانه قرص سرماخوردگی خودداری کنید و حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.. علاوه بر این، از مصرف ویتامین C که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند غافل نشوید.

4. دید وریدها

از آنجایی که بدن شما در دوران بارداری 30 به 50 درصد بیشتری از خون نسبت به قبل تولید می شود، رگ های شما بزرگتر و قابل مشاهده تر می شوند. در این هفته، ممکن است متوجه شوید که سیاهرگ های آبی و برجسته در سرتاسر سینه، سینه ها و شکم شما ظاهر می شود.. علاوه بر این، به دلیل رشد رحم، رگ های واریسی ممکن است در پاها و پایین بدن شما ظاهر شوند.. این رگ‌ها پس از تولد نوزادتان ثابت یا بهبود می‌یابند.

5. ترشحات واژن

افزایش ترشحات واژن در دوران بارداری کاملا طبیعی است و به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن رخ می دهد.. اگر ترشحات شما بی بو یا بی بو و سفید رنگ است جای نگرانی نیست. اگر این ترشحات زرد، خاکستری یا سبز هستند و با خارش یا درد همراه هستند، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا ممکن است این حالت به دلیل عفونت یا مشکل دیگری باشد.

6. درد یا سوزش قلب و معده

تغییرات فیزیکی و هورمونی در هفته سیزدهم بارداری ممکن است منجر به سوزش سر دل یا سوزش سر دل شود که به آن رفلاکس معده نیز گفته می شود.. رفلاکس احساس سوزش بین انتهای گلو و انتهای استخوان سینه است.

سوزش سر دل در بارداری

اگر در دوران بارداری چنین احساسی دارید، از مصرف غذاهای تند و اسیدی خودداری کنید.. آهسته غذا بخورید و آن را به وعده های غذایی کوچکتر تقسیم کنید. همچنین برای کنترل اسید معده می توانید بعد از غذا خوردن آدامس بجوید.

بیشتر بخوانید: علل تنگی نفس در بارداری و راه درمان آن

مراقبت از هفته سیزدهم بارداری

در ادامه به معرفی چند روش و تکنیک می پردازیم که به شما کمک می کند هفته سیزدهم بارداری را راحتتر سپری کنید.:

مراجعه بیشتر به دکتر

در سه ماهه دوم بارداری باید هر چهار هفته یکبار به پزشک مراجعه کنید و ضمن کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوران، مشکلات خود را با او در میان بگذارید..

رفتن به دکتر

با عوارض بارداری آشنا شوید

در این هفته بهتر است از مشکلاتی که برای برخی از خانم ها در دوران بارداری پیش می آید آگاه شوید و از آنها اطلاعاتی کسب کنید.. دیابت بارداری، یبوست، بواسیر، کشیدگی پوست، تیروئید در بارداری و غیرهمشکلاتی وجود دارد که زنان باردار ممکن است با آن مواجه شوند. هرچه زودتر علائم این بیماری ها را بشناسید، درمان آنها آسان تر خواهد بود.

روی یک طرف بدنتان بخوابید

کارشناسان بر این باورند که بهترین حالت خواب برای زنان باردار خوابیدن به یک طرف بدن است. خوابیدن به یک طرف بدن به خصوص در نیمه دوم بارداری کمترین فشار را به سیاهرگ ها و اندام های داخلی بدن شما وارد می کند.. این الگوی خواب به بهترین شکل به جریان خون در رحم شما کمک می کند و این بدان معناست که کودک شما حداکثر اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را در این وضعیت دریافت می کند..

به پهلو بخواب

عضلات کف لگن را تقویت کنید

وقتی بچه هستی 13 شما یک هفته را در رحم خود حمل می کنید، بدن شما به بالاترین سطح نگهداری در این وضعیت نیاز دارد. با انجام تمرینات کگل می توانید کف لگن خود را تقویت کنید. این حرکات زمان و انرژی زیادی از شما نمی گیرد و به راحتی قابل انجام است.

بیشتر بخوانید: علل سرگیجه در بارداری و راه های درمان آن

تغذیه در هفته سیزدهم بارداری

خوردن غذای سالم و مناسب در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر برایتان سوال پیش آمده که در هفته سیزدهم بارداری چه بخورید، باید به شما بگوییم که در این دوران به پروتئین، چربی سالم و مواد معدنی مانند اسید فولیک، آهن و کلسیم نیاز دارید.. توجه داشته باشید با توجه به کاهش تهوع و استفراغ و افزایش اشتها از این هفته باید مراقب وزن خود در دوران بارداری باشید..

با توجه به اینکه تغذیه شما باید بر اساس نیاز و رشد جنین شما باشد، حتما از پزشک یا متخصص تغذیه کمک و راهنمایی بگیرید.. برای اینکه خوردن غذاهای سالم را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید، حتماً موادی را که باید مصرف کنید در دفترچه یادداشت روزانه یادداشت کنید..

بیشتر بخوانید: نکات تغذیه در هفته پانزدهم بارداری

تغذیه در هفته سیزدهم بارداری

علائم سقط جنین در هفته سیزدهم بارداری

سقط جنین یا سقط جنین ناخواسته، از دست دادن نوزاد قبل از هفته بیستم بارداری است.. این معمولا در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد.

با تثبیت سطح هورمون hCG (هورمون بارداری) و کاهش علائم اولیه بارداری در هفته سیزدهم بارداری، احتمال سقط جنین نیز در این دوران به حداقل خود می رسد.. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، آرامش خود را حفظ کنید و در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.:

  • کمردرد خفیف یا شدید
  • درد یا گرفتگی شدید و مداوم در شکم
  • خونریزی واژن
  • لکه بینی به شکل لکه های خونی بزرگ
  • ترشح غیر طبیعی بافت یا مایع از واژن

بیشتر بخوانید: علائم هفته شانزدهم بارداری در مادر

در نهایت

همانطور که قبلا اشاره کردیم در پایان هفته سیزدهم بارداری با سه ماهه اول خداحافظی کرده و وارد سه ماهه دوم می شوید.. در این هفته به دلیل کاهش علائم اولیه بارداری، انرژی بیشتری خواهید داشت و خلق و خوی شما بیشتر شبیه حالات قبل از بارداری می شود..

در این هفته به دلیل بالا آمدن رحم از کف لگن، شکم شما برجسته و نمایان می شود و به همین دلیل افراد با نگاه کردن به شما به راحتی متوجه بارداری شما می شوند.. اکنون که مقاله را تا کنون دنبال کرده اید، پیشنهاد می کنیم مراقب باشید هفته چهاردهم بارداری همچنین آشنا شوید

(این مقاله بر اساس این منبع نوشته شده است)

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

دلایل داغ شدن سر نوزاد بدون داشتن تب

اگر متوجه شدید که سر نوزادتان بدون تب داغ است، نگران نباشید.…

علائم هفته یازدهم بارداری در مادر + وضعیت جنین در هفته یازدهم

در هفته یازدهم بارداری، کودک شما بیشتر شبیه یک انسان شده است.…

۱۴۰۳-۰۴-۳۱

علائم هفته پانزدهم بارداری در مادر + نکات تغذیه در هفته پانزدهم

در هفته 15 بارداری شما در واقع در هفته دوم سه ماهه…

۱۴۰۳-۰۴-۳۰

دیدگاهتان را بنویسید