21 مارس 1403 ، در آخرین جلسه خود ، شورای رقابت از روند تعیین قیمت خودروهای وارداتی خارج شد. طبق دستورالعمل های جدید این شورا ، بازار خودروهای وارداتی از انحصار خارج شده است. به همین دلیل ، نیازی به حضور در شورای رقابت در قیمت گذاری خودروهای وارداتی نیست. البته مونتاژ و بازار اتومبیل های داخلی هنوز هم منحصر به فرد است و نیاز به قیمت گذاری دستوری با نظارت دارد.
اولین تأثیر خروج شورای رقابت از روند تعیین قیمت خودروهای وارداتی ، افزایش قیمت این اتومبیل ها است. حرکت آزادسازی قیمت خودرو SO به واردکنندگان خودرو اجازه می دهد تا محصولات خود را با قیمت مورد نظر بفروشند. البته ، آژانس حفاظت از مصرف کننده و تولید کنندگان همچنان به نظارت بر این روش ادامه می دهند ، اما واردکنندگان مسئولیت تعیین نرخ اتومبیل های وارداتی را بر عهده خواهند گرفت.
در انتظار افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی در سال 1404
خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای وارداتی هنگامی اتفاق می افتد که سال آینده شاهد افزایش شدید تعرفه های واردات خودرو باشیم. بنابراین در کوتاه مدت ، بهار 1404 ، قیمت خودروهای وارداتی افزایش قابل توجهی را تجربه می کند. این افزایش مخصوصاً برای اتومبیل های ترکیبی و برقی خواهد بود. زیرا تعرفه واردات برای این اتومبیل ها به شدت افزایش یافته است. تعرفه واردات برای اتومبیل های برقی و هیبریدی در 1403 کمتر از 20 ٪ بود ، اما اکنون تعرفه به 100 ٪ افزایش یافته است.
پیش بینی می شود 1404 سال پرش بازار خودرو و البته رکود بیشتر باشد. در حال حاضر ، مرحله جدیدی از اتومبیل های وارداتی به پایان رسیده است. اتومبیل های منتشر شده در این مرحله به مشتریان بهار و تابستان تحویل داده می شوند. با استعفا شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای خارجی و افزایش شدید تعرفه واردات خودرو ، اتومبیل های خارجی به شدت افزایش می یابند. این همچنین بر قیمت مونتاژ و اتومبیل های داخلی تأثیر می گذارد و پایه و اساس قیمت های بیشتر را فراهم می کند.