صفحه اصلی > غذای ایرانی : طرز تهیه آش شله کلامکار نذری 100 نفره

طرز تهیه آش شله کلامکار نذری 100 نفره

طرز تهیه آش شله کلامکار نذری 100 نفره

آش شله کلامکار یکی از سوپ های اصیل و خوشمزه ایرانی است که در مناسبت های مختلف به صورت نذری طبخ می شود. این سوپ خوشمزه از ترکیب سبزیجات معطر، گوشت، گندم و حبوبات تهیه می شود و به دلیل ارزش غذایی بالا می تواند یک غذای کامل و سیر کننده باشد. در این قسمت از وبلاگ اکالاروش تهیه آش شله قلمکار نذری 100 نفره توصیف می کنیم

مواد لازم برای تهیه شیل کلامکار نذری 100 نفره

مواد لازم برای تهیه آش صدفی کلامکار نذری عبارتند از:

گوشت بدون استخوان 5 تا 6 کیلوگرم
سیر 36 دانه
یک پیاز شماره 32
برنج 10 لیوان
عدس 20 لیوان
نخود 10 لیوان
لوبیا چیتی 10 لیوان
گندم 10 لیوان
سبزیجات خاکشیر (گشنیز، نعناع، ​​مرزه، اسفناج، جعفری و ریحان) 10 کیلوگرم
کشک کافی
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه کافی
نعنا داغ برای تزئین کافی
اب به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل تهیه آش شله کلامکار نذری 100 نفره

پس از تهیه مواد آش شله کلامکار نذری مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول: خیساندن گندم، لوبیا و نخود

برای تهیه آش شله کلامکار ابتدا گندم، لوبیا چیتی و نخود را جداگانه در کاسه های بزرگ بریزید و به اندازه ای آب اضافه کنید که کاملا روی آن ها را بپوشاند.

سپس حبوبات را به مدت 6 تا 8 ساعت (ترجیحا از شب تا صبح) خیس کنید. در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا تورم آنها کاملا برطرف شود.

مرحله دوم: درست کردن پیاز داغ

28 پیاز را پوست بگیرید و بشویید و ورقه ای برش دهید. تابه ای را روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود.

سپس پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا طلایی شوند. بعد از تفت دادن پیازها را از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید.

طرز تهیه پلو شاه عباسی یک ناهار اصیل و خوشمزه

مرحله سوم: پختن گندم

گندم را که از قبل خیس کرده اید آبکش کنید و در قابلمه ای بریزید. سپس به مقدار کافی آب به آن اضافه کنید و شعله را زیاد کنید تا آب بجوشد. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید گندم به آرامی بپزد.

مرحله چهارم: پختن نخود

بعد از اینکه نخودها کاملا خیس خوردند آب آن را آبکش کرده و خوب آبکشی کنید. سپس در قابلمه ای مقداری آب بریزید و نخود خیس شده را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب بجوشد. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید نخودها آرام آرام بپزند و نرم شوند.

مرحله پنجم: پخت لوبیا چیتی

ابتدا لوبیا چیتی را آبکش کرده و کاملا بشویید. بعد از نیم پز شدن نخودها، نخود را اضافه کنید و اجازه دهید هر دو نوع لوبیا کاملا بپزند.

در حین پخت مراقب باشید که آب قابلمه کم نشود. اگر احساس می کنید به آب بیشتری نیاز است، می توانید مقداری آب جوش به حبوبات اضافه کنید.

دستور آش شیل کلامکار به عنوان پیشکش

مرحله ششم: عدس را خیس کنید

برای خیساندن عدس ابتدا آن را با دقت تمیز کنید و ناخالصی ها و سنگ ها را از آن جدا کنید. سپس عدس ها را در ظرف مناسبی بریزید و به اندازه ای آب اضافه کنید که روی عدس ها را کاملا بپوشاند.

مرحله هفتم: پختن گوشت

ابتدا گوشت را خوب بشویید و به اندازه های دلخواه به صورت مکعبی برش دهید. سپس یک قابلمه را روی اجاق قرار دهید و مقداری آب داخل آن بریزید. پیازهای باقی مانده را به همراه سیر بشویید و پوست بگیرید و از وسط نصف کنید.

گوشت های خرد شده را به همراه پیاز و حبه های سیر نصف کرده به آب داخل قابلمه اضافه کنید. بعد حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت به آرامی و کامل بپزد.

مرحله هشتم: پاک کردن و شستن سبزیجات

ابتدا سبزیجات را با دقت تمیز کنید. سپس سبزیجات را بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود.

نکته مهم در این مرحله رعایت نسبت میزان سبزی در شله کلامکار است. به طور کلی، همه سبزیجات باید به مقدار مساوی استفاده شوند، فقط با کمی اسفناج بیشتر.

مرحله 9: خرد کردن سبزیجات

سبزی شسته شده را در خردکن بریزید و به اندازه دلخواه خرد کنید. لازم نیست سبزیجات را خیلی ریز خرد کنید. اگر خردکن در دسترس ندارید، می توانید سبزیجات را با دست خرد کنید.

مرحله 10: گوشت را ریش ریش کنید

بعد از پخت کامل گوشت آن را از قابلمه خارج کرده و کنار می گذاریم تا کمی خنک شود. سپس، آنها را بتراشید.

همه چیزهایی که برای آشپزی باید بدانید

مرحله یازدهم: پخت برنج و عدس

برنج را خوب بشویید و چند بار آب آن را عوض کنید تا آب آن شفاف شود. عدس ها را آبکش کرده و بشویید تا کاملا تمیز شوند. حالا برنج و عدس را در قابلمه مناسبی بریزید و به اندازه ای آب اضافه کنید تا کاملا روی آن ها را بپوشاند.

قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب بجوشد. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج و عدس آرام آرام بپزند.

مرحله 12: نمک و سبزیجات را اضافه کنید

پس از پخت کامل برنج و عدس، مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید. سپس سبزی ها را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه به همراه برنج و عدس بپزند.

مرحله 13: گندم، نخود، لوبیا و گوشت را اضافه کنید

گندم، نخود و لوبیا را که از قبل پخته بودید به همراه گوشت و آبگوشت رنده شده به قابلمه سوپ اضافه کنید.

مرحله چهاردهم: اضافه کردن ادویه و پیاز داغ

زردچوبه، فلفل سیاه و مقداری نمک به سوپ اضافه کنید. یادتان باشد مقدار نمک و فلفل را مطابق ذائقه خود تنظیم کنید. سپس نیمی از پیاز داغ را به سوپ اضافه کنید و هم بزنید تا طعم و عطر پیاز داغ در کل سوپ پخش شود.

در انتها درب قابلمه را گذاشته و 30 دقیقه تا 1 ساعت دیگر اجازه دهید تا شله کلامکار بپزد. در این مرحله اگر احساس کردید آب آش کم است می توانید مقداری آب جوش به سوپ اضافه کنید تا به غلظت دلخواهتان برسد.

مرحله پانزدهم: سرو آش صدف کلامکار

پس از جا افتادن خاکستر و رسیدن به غلظت مورد نظر، شعله را خاموش کنید. حالا می توانید سوپ را در ظرف هایی که می خواهید بریزید و تزئین و سرو کنید. برای تزیین شیل کلامکار نذری از کشک و نعناع داغ و پیاز داغ استفاده کنید.

تکنیک های آشپزی

هنر و فنون پخت شله کلامکار نذری 100 نفره

در تهیه شیل کلامکار نذری به نکات زیر توجه کنید:

  • برای اینکه آش شله قلمکار کاملاً ته نشین شود و خاصیت ارتجاعی پیدا کند باید در تمام مراحل پخت از شعله ملایم استفاده کنید.
  • در برخی مناطق برای پخت شیل کلامکار از ماست نیز استفاده می شود. اگر شما هم می خواهید این کار را انجام دهید، صبر کنید تا سوپ تقریبا آماده شود. سپس حدود 4 قاشق غذاخوری ماست تغلیظ شده را به سوپ اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با مواد دیگر مخلوط شود. به محض اینکه متوجه جوشیدن ماست شدید، شعله را خاموش کرده و سوپ را از روی حرارت بردارید.
  • کیفیت حبوبات تاثیر مستقیمی بر طعم شله کلامکار دارد. بنابراین برای تهیه این آش نذری حتما از حبوبات تازه و مرغوب استفاده کنید.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا طرز تهیه آش صدفی کلامکار نذری را برای 100 نفر به شما آموزش داده ایم. با رعایت دقیق دستور پخت و نکات ارائه شده به راحتی می توانید این سوپ محبوب را به مقدار زیاد بپزید و به نذر خود عمل کنید.

1720098087 678 ناهار تکراری درست نکنید طرز تهیه خورش هلو

گردآوری شده از مجله اکالا

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

طرز تهیه گوجه بادمجانی با گوشت چرخ کرده; ساده و سریع

غذای گوجه فرنگی بادمجان با گوشت چرخ کرده ترکیبی از طعم ترش…

۱۴۰۳-۰۶-۲۶

ساده ترین روش تهیه مرغ; بدون سرخ کردن و طعم دهنده

مرغ یکی از پر مصرف ترین گوشت ها در آشپزی است که…

۱۴۰۳-۰۶-۲۵

طرز تهیه مرغ سماق با پودر زنجبیل; معطر و خوش طعم

مرغ سماق با پودر زنجبیلترکیبی بی نظیر از طعم های سنتی دارد.…

۱۴۰۳-۰۶-۲۳

دیدگاهتان را بنویسید