صفحه اصلی > غذای ایرانی : طرز تهیه گیلاس پیلو (شام و مهمانی تابستانی)

طرز تهیه گیلاس پیلو (شام و مهمانی تابستانی)

طرز تهیه گیلاس پیلو شام و مهمانی تابستانی

گیلاس پلو یکی از متفاوت ترین غذاهای ایرانی است که شباهت زیادی به پلو آلبالو دارد، فقط برای تهیه آن از آلبالو استفاده می شود. طعم این پلو مخلوط شیرین تر از آلبالو پلو است و برای تهیه آن می توانید از مرغ و گوشت هم استفاده کنید. در این مقاله از وبلاگ اکالا با دستور غذا میتونید برنج گیلاس شناختن

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا پیلو آلبالو آماده شود. مواد به کار رفته در این غذا برای 4 نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه این غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده به مواد زیر نیاز دارید:

گیلاس 250 گرم
برنج 3 عدد لیوان فرانسوی دسته دار
با تشکر 200 گرم
گوشت چرخ کرده 150 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
نمک و فلفل سیاه کافی
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری
روغن 3 تا 5 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه گیلاس پیلو با گوشت چرخ کرده

در ادامه این قسمت می توانید با مراحل تهیه پلو با آلبالو و گوشت چرخ کرده آشنا شوید.

مرحله 1: آلبالو را با شکر ترکیب کنید

برای شروع باید گیلاس ها را بشویید و هسته آن ها را جدا کنید. بعد، آنها را در یک قابلمه قرار دهید. سپس شکر را اضافه کنید و قابلمه را حدود 2 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا آب آلبالوها کشیده شود.

مرحله دوم: برنج را خیس کنید

برنج را بشویید و چند بار آب آن را عوض کنید تا شفاف شود. سپس آن را در ظرف آب بریزید و کمی نمک اضافه کنید و اجازه دهید برنج حدود 2 ساعت در آب بماند.

مرحله 3: سس گوشت را آماده کنید

در این مرحله باید پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.

مرحله 4: کوفته ها را سرخ کنید

در ماهیتابه ای مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس کمی از مخلوط گوشت را بردارید و با دست شکل دهید تا گرد و یکدست شود. این کار را برای تمام گوشت ها انجام دهید و سپس کوفته ها را در روغن داغ سرخ کنید.

مرحله 5: آلبالوها را با شکر بجوشانید

وقتی آلبالوها خوب آب شدند باید قابلمه را روی حرارت قرار دهید. شعله را روی حرارت متوسط ​​رو به پایین تنظیم کنید و بگذارید آلبالوها بپزند و غلیظ شوند.

دستور پخت یک غذای خاص با گیلاس

مرحله 6: برنج را آبکش کنید

برای تهیه برنج باید یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و مقداری نمک به آب اضافه کنید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند، سپس برنج را آبکش کرده و در قابلمه بریزید.

حدود 7 تا 10 دقیقه صبر کنید تا برنج نیم پز شود. وقتی بیرون برنج نرم شد و داخل آن کمی سفت شد، برنج شما آماده آبکش شدن است. در این مرحله باید برنج را آبکش کنید و با آب سرد بشویید تا شل شود.

مرحله هفتم: پیلو گیلاس را آماده کنید

در این مرحله باید کف قابلمه کمی روغن بریزید. سپس برای ته دیگ می توانید از ترکیب مقداری برنج و زعفران استفاده کنید. حالا یک لایه برنج در قابلمه بریزید.

سپس مقداری آلبالو و چند عدد کوفته بریزید. یک لایه دیگر از برنج را روی مواد بریزید و سپس بقیه مواد را اضافه کنید. در پایان مقداری روغن و زعفران دم کرده روی برنج بریزید.

مرحله هشتم: برنج را سرو کنید

پس از آماده شدن برنج، آن را روی شعله ملایم قرار دهید. بهتر است آن را روی درب قابلمه بگذارید تا بهتر دم بکشد. دم کشیدن این غذا حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت زمان می برد. بعد از آماده شدن غذا می توانید آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با مقداری کوفته قلقلی و مقداری آلبالو پخته تزئین کنید.

یک دستور خوشمزه با مرغ و گیلاس

طرز تهیه گیلاس پلو با مرغ

برای تهیه این غذا حدود 1 ساعت زمان لازم است. مواد به کار رفته در این غذا برای 2 نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه گیلاس پلو با مرغ

مواد لازم برای تهیه گیلاس پلو با مرغ به شرح زیر است:

برنج 2 عدد لیوان فرانسوی دسته دار
گیلاس 1 لیوان فرانسوی دسته دار
سینه مرغ 2 عدد
با تشکر 3 قاشق غذاخوری
یک پیاز 1 عدد
کرم رنگ 1 قاشق غذاخوری
پودر پاپریکا 1 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده کافی
نمک و فلفل سیاه کافی
آب لیموی تازه 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه گیلاس پلو با مرغ

مراحل تهیه گیلاس پلو با مرغ به شرح زیر است:

  1. برای تهیه این غذا ابتدا باید شکر و آلبالو را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. حدود 10 دقیقه صبر کنید تا آلبالوها کمی بپزند و شکر کاملا با آب آلبالو ترکیب شده و کمی غلیظ شود.
  2. سپس سینه مرغ را مکعبی خرد کنید. سپس در ظرفی بریزید و با پیاز رنده شده، آبلیموی تازه، روغن زیتون، سس مایونز، خامه، نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و زعفران مخلوط کنید.
  3. مواد را با هم مخلوط کرده و به مدت 1 تا 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ مزه دار شود. برنج را شسته و در ظرف آب بریزید و با کمی نمک حدود 2 ساعت خیس کنید.
  4. در ماهیتابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن روغن می توانید مرغ مزه دار شده را در روغن سرخ کنید تا تمام قسمت های مرغ به خوبی در روغن سرخ شود.
  5. یک قابلمه آب را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. حدود 10 دقیقه صبر کنید تا برنج ور بیاید و آماده شود سپس آن را آبکش کنید.
  6. در مرحله بعد مقداری زعفران و روغن کف قابلمه بریزید و مقداری برنج به ته قابلمه اضافه کنید. سپس برنج را با زعفران و کمی آب آلبالو مخلوط کرده و در قابلمه ای بریزید و به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد.
  7. وقتی برنج آماده شد آن را در ظرف بریزید و سپس آلبالو پخته شده را به همراه مرغ سرخ شده دور ظرف بچینید و از طعم این غذا لذت ببرید.

نکات و تکنیک های تهیه آلبالو پلو

نکات و تکنیک های تهیه آلبالو پلو

در ادامه به نکات طلایی برای تهیه گیلاس پلو اشاره می کنیم. با ما بمان.

  • برای تهیه آلبالو پلو با گوشت کللی بهتر است کلگلی را در اندازه کوچک تهیه کنید.
  • برای تهیه این غذا با گوشت چرخ کرده می توانید گوشت را با پیاز قرمز و سپس با برنج و آلبالو ترکیب کنید.
  • آلو گیلاس خواص زیادی برای سلامتی دارد و مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرماخوردگی و همچنین پیشگیری از بیماری های عفونی و ویروسی می شود.
  • در صورت تمایل می توانید برای تهیه آلبالو پلو برنج را با آلبالو و زعفران ترکیب کنید و کوفته های سرخ شده را روی برنج قرار دهید.
  • برای تزیین این غذا می توانید از مقداری خلال بادام و پسته استفاده کنید.

در این مقاله از مجله آشپزی آکالا 2 روش تهیه گیلاس پلو با مرغ و گوشت چرخ کرده را ذکر کرد. این غذا طعم فوق العاده لذیذی دارد و یک غذای بی نظیر برای روزهای گرم تابستان است. اگر تجربه درست کردن این غذا را دارید می توانید نظرات و تجربیات خود را با ما و دوستانی که به آشپزی علاقه دارند در میان بگذارید.

1720098087 678 ناهار تکراری درست نکنید طرز تهیه خورش هلو

گردآوری شده از مجله اکالا

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

طرز تهیه گوجه بادمجانی با گوشت چرخ کرده; ساده و سریع

غذای گوجه فرنگی بادمجان با گوشت چرخ کرده ترکیبی از طعم ترش…

۱۴۰۳-۰۶-۲۶

ساده ترین روش تهیه مرغ; بدون سرخ کردن و طعم دهنده

مرغ یکی از پر مصرف ترین گوشت ها در آشپزی است که…

۱۴۰۳-۰۶-۲۵

طرز تهیه مرغ سماق با پودر زنجبیل; معطر و خوش طعم

مرغ سماق با پودر زنجبیلترکیبی بی نظیر از طعم های سنتی دارد.…

۱۴۰۳-۰۶-۲۳

دیدگاهتان را بنویسید