در روزهای گذشته خبر جالبی در مورد فروشگاه عطر آنجلینا جولی منتشر شد که منبع اصلی آن پیج اینستاگرام این ستاره هالیوودی بود. در این خبر به علاقهمندان اطلاعرسانی شد که آتلیه جولی به یک دستگاه منحصربهفرد ساخت یک شرکت هلندی برای ساخت عطر سفارشی مجهز شده که بر اساس الگوریتم هوش مصنوعی، عطر ویژه و منحصربهفرد برای مشتریان میسازد. هوش مصنوعی از طریق پاسخ به سؤالات، سلیقه مشتری و عطرهای مورد علاقه او میتواند عطر سفارشی بسازد.
این خبر از آن جهت مهم است که اولین حضور هوش مصنوعی در صنعت عطر را اعلام میکند. گرچه برند آنجلینا جولی چندان شناخته شده نیست؛ اما به زودی برندهای بزرگ عطرسازی در دنیا برای ساخت عطرهای جدید و با کیفیت همین مسیر را طی خواهند کرد و به هوش مصنوعی مجهز خواهند شد. و اما جذابترین نتیجهای که از این خبر میتوان گرفت این است که دیگر دوره فرمولهای محرمانه برندهای عطر به پایان رسیده و رقبای جدیدی بر پایه هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیچیدهتر وارد بازار خواهند شد که انحصار برندهای بزرگ را میشکنند. محرمانهترین و پیچیدهترین فرمولهای عطر توسط هوش مصنوعی آنالیز شده و بازتولید خواهد شد؛ بنابراین به نسل جدیدی از محصولات عطر نیاز است که مشابه نداشته باشد.
نسل بعدی الگوریتم هوش مصنوعی در این زمینه به احتمال زیاد به جای تحلیل پاسخهای مشتری، از طریق تحلیل اطلاعات فیزیولوژیک بدن مشتری که توسط گجتهای پوشیدنی مثل گلکسی رینگ یا اسمارت واچها دریافت میکند فاکتورهای منحصر بفرد در مشتری را پیدا کرده، عطر سازگار با سیستم بویایی مشتری را تولید میکند که در دنیا منحصر به فرد خواهد بود. و این بازار جدید تولید عطر را به وجود میآورد که بسیار بزرگتر از بازار فعلی است. در این بازار جدید مزیت رقابتی بر اساس نوآوری و خلاقیت در الگوریتم هوش مصنوعی و دقت و کیفیتها گجتها تعریف خواهد شد. با توجه به این که بعضی از عطرهای تولید شده به این روش میتوانند پتانسیل فروش عمومی بالا داشته باشند این امکان وجود دارد که حق تولید و فروش عطر تولید شده منحصر به فرد یک مشتری که رایحه آن پتانسیل فروش بالا دارد.