صفحه اصلی > مادر و کودک : علائم هفته بیست و یکم بارداری در مادر و جنین (بایدها و نبایدها)

علائم هفته بیست و یکم بارداری در مادر و جنین (بایدها و نبایدها)

علائم هفته بیست و یکم بارداری در مادر و جنین

در هفته بیست و یکم بارداری، شما در نیمه دوم بارداری خود هستید. از آنجایی که کودک شما در حال رشد است، ممکن است در این هفته حرکات بیشتری را تجربه کنید. همچنین ممکن است در این دوره متوجه تأثیر مایعات بیشتر بر بدن خود شوید. این هفته شما پنج ماه و یک هفته از بارداری خود را به پایان رسانده اید و تنها 19 هفته تا زایمان باقی مانده است.

با ما همراه باشید تا تمامی جزئیات مربوط به هفته بیست و یکم بارداری را به تفصیل توضیح دهیم.

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

  1. این هفته کودک شما به اندازه یک هویج است، حدود 10.5 اینچ طول و حدود 12.7 اونس. (هر اینچ برابر با 2.52 سانتی متر و هر اونس برابر با 28.34 گرم است.)
  2. جوانه های چشایی کودک شما در این هفته به طور کامل تشکیل شده است و به زودی او حتی ممکن است بتواند طعم های مایع آمنیوتیک را در حین قورت دادن جرعه ها برای تمرین بلع تشخیص دهد.
  3. ناخن های کودک شما در این دوره در حال رشد هستند. اما از آنجایی که ماده محافظ موم مانند به نام ورنیکس، پوست بدن او را می پوشاند، خطر خراشیدگی پوست وجود ندارد.
  4. در هفته 21 بارداری، مغز در حال رشد کودک شما توانایی دریافت سیگنال های الکتریکی از حواس مانند فشار و دما را به دست آورده است.
  5. در این هفته، جنین شما دائماً مایع آمنیوتیک را می بلعد که هر بار مقدار آن افزایش می یابد. در واقع، بلعیدن این مایع باعث رشد دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و دستگاه ادراری او می شود.

علائم هفته بیست و یکم بارداری در مادر

در اینجا برخی از مهم ترین تغییراتی که مادران در این هفته تجربه می کنند آورده شده است:

1. وریدهای واریسی

در این هفته، شما بیشتر مستعد ظاهر شدن رگ های واریسی در بدن خود هستید. همانطور که رحم بیشتر رشد می کند، فشار بیشتری به وریدهای پاهای شما وارد می شود و رگ ها ممکن است بیرون بزنند. این رگ های واریسی ممکن است پس از زایمان باقی بمانند، اگرچه در بسیاری از موارد پس از مدت کوتاهی بهبود می یابند یا ناپدید می شوند.

برای جلوگیری از این عارضه، به مدت طولانی در یک جا ننشینید یا بایستید. همچنین استراحت های مکرر داشته باشید و در اطراف قدم بزنید.

2. انقباضات رحمی بدون درد

این انقباضات معمولاً بدون درد هستند و احساس خواهید کرد که رحم شما در حال سفت شدن است و پس از چند ثانیه به وضعیت قبلی خود باز می گردد. انقباضات رحمی بدون درد زمانی که بدن شما کم آب است یا زیاد روی پاهای خود هستید، بیشتر اتفاق می افتد. برای رفع این حالت آب زیاد بنوشید، اگر ایستاده اید بنشینید و اگر نشسته اید دراز بکشید و در نهایت به پهلوی چپ دراز بکشید.

3. افزایش وزن

در هفته 21 بارداری، ممکن است هر هفته حدود یک پوند وزن اضافه کنید. اضافه وزن در دوران بارداری کاملا طبیعی و برای رشد کودک ضروری است. به طور کلی در سه ماهه اول بارداری باید حدود 1-2 کیلوگرم و در بقیه دوران بارداری نیم کیلوگرم در هفته اضافه وزن داشته باشید. در صورت بارداری دوقلو این مقدار به 16-20 کیلوگرم می رسد.

4. کمر درد

در دوران بارداری، رباط های شما به طور طبیعی نرم و کشیده می شوند تا بدن شما برای زایمان آماده شود. این امر باعث می شود مفاصل کمر و لگن تحت فشار قرار گرفته و دچار کمردرد شوید. برای مراقبت از کمر در دوران بارداری و به خصوص ماه های آخر باید استراحت کافی داشته باشید و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

5. عفونت ادراری

به دلیل اضافه وزن بر روی مثانه و بسته شدن جریان ادرار، برخی از زنان باردار در هفته بیست و یکم بارداری دچار عفونت ادراری می شوند. برای پیشگیری و درمان این عارضه، مایعات کافی بنوشید و در صورت ادرار کردن، رفتن به دستشویی را به تاخیر نیندازید. اکثر عفونت های ادراری را می توان با آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک درمان کرد و برای جنین متولد نشده شما خطرناک نیست. توجه داشته باشید که اگر UTI درمان نشود، عفونت ممکن است به کلیه ها سرایت کند.

6. سوزش سر دل

تجربه سوزش سر دل در این دوره طبیعی است و به دلیل فشار رحم روی معده اتفاق می افتد. علاوه بر این، یکی دیگر از عواملی که می تواند در این مورد نقش داشته باشد، تغییرات هورمونی است که دریچه بین مری و معده را شل کرده و باعث بازگشت اسید معده به مری می شود. اگر فعالیتی باعث تشدید سوزش سر دل می شود، سعی کنید از آن اجتناب کنید. همچنین بین غذا خوردن و خوابیدن سه ساعت فاصله بگذارید و هنگام خواب با یک بالش سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

مراقبت از هفته بیست و یکم بارداری

در اینجا چند روش و تکنیک وجود دارد که به شما کمک می کند هفته بیست و یکم بارداری خود را راحت تر سپری کنید:

1. روزانه پیاده روی کنید

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا، بهتر است پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. حتما از پزشک خود مشاوره بگیرید و مطمئن شوید که پیاده روی سبک به شما آسیبی نمی رساند. همچنین برای پیاده روی حتما کفش مخصوص بپوشید.

2. مراقب سلامت عاطفی خود باشید

مراقبت از سلامت روحی و روانی در هفته بیست و یکم بارداری بسیار مهم است. تغییرات هورمونی، بیماری های جسمی و مدیریت شغل یا سایر کودکان در خانه می تواند باعث استرس شود. برخی از استرس ها طبیعی هستند. اما اگر استرس مزمن داشته باشید، می تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد. برای درمان این استرس بهتر است یوگا بارداری را امتحان کنید یا از یک روانشناس کمک بگیرید.

3. آب کافی بنوشید

از آنجایی که ممکن است در این هفته انقباضات براکستون هیکس یا انقباضات کاذب رحم را تجربه کنید، بهتر است نوشیدن آب کافی را در برنامه خود قرار دهید. اگر فراموش کردید که در فواصل زمانی مختلف آب بنوشید، حتماً از یک تایمر برای یادآوری زمان نوشیدن آب استفاده کنید.

تغذیه در هفته بیست و یکم بارداری

تغذیه مادر در هفته بیست و یکم بارداری بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که به دلیل افزایش وزنی که در حال تجربه آن هستید، نباید رژیم بگیرید. زیرا اکثر رژیم ها آهن، اسید فولیک و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهمی را که شما و جنینتان به آن نیاز دارید، به بدن شما نمی رساند. در این هفته، خوردن کربوهیدرات های غلات کامل، میوه ها و سبزیجات و حذف غذاها و نوشیدنی های پرچرب و قند بالا را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

همچنین از مصرف ویتامین ها آ در این دوران غفلت نکنید؛ زیرا این ویتامین برای دید در شب، رشد سلولی، پوست سالم و تولید گلبول های قرمز بسیار مهم است. فلفل دلمه ای قرمز، جگر گاو، بستنی، کدو تنبل و هویج، از جمله غذاهای حاوی ویتامین آ بهتر است آنها را زیر نظر پزشک در رژیم غذایی خود بگنجانید.

شرایط بارداری دوقلو در هفته بیست و یکم بارداری

اگر در هفته بیست و یکم بارداری دوقلو باردار باشید، حدود 9.5 کیلوگرم اضافه وزن خواهید داشت و این افزایش وزن تا زمان زایمان ادامه خواهد داشت. دوقلوها در هفته 22-18 شروع به مکیدن انگشتان خود می کنند، زیرا جفت یک رفلکس مکیدن ایجاد می کند. همچنین جنین های دوقلو در این هفته فعالیت بیشتری نسبت به قبل خواهند داشت، بنابراین ضربان آنها را به وضوح احساس خواهید کرد.

درست پس از 20 هفته، نوزادان با یک پوشش نازک محافظ پوشانده می شوند که از دوقلوها محافظت می کند. همچنین بین هفته 20 تا 24 اثر انگشت و رد پای دوقلوهای شما در این ماه شکل می گیرد که مختص هر کدام از آنهاست. این هفته با دوقلوهای خود صحبت کنید. زیرا ممکن است اکنون بتوانند صدای شما را بشنوند.

علائم سقط جنین در هفته بیست و یکم بارداری

اکثر سقط ها در ابتدای هفته دوازدهم یا سیزدهم بارداری اتفاق می افتد و پس از این هفته ها احتمال سقط به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. تنها 1 درصد از سقط جنین ها بعد از 16 هفته بارداری اتفاق می افتدعلائم سقط جنین در هفته بیست و یکم بارداری به شرح زیر است:

  • فشار لگن
  • پاره شدن پرده آب
  • داشتن بیش از شش انقباض در یک ساعت
  • ترشح بیش از حد واژن
  • دردهای کمر یا شکم که شبیه دردهای قاعدگی است
  • خون ریزی

اگر علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردیدآرامش خود را حفظ کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. او به شما توصیه می کندبه مطب او نروید و با اورژانس تماس نگیرید.

نتیجه

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعاتی را که باید در هفته بیست و یکم بارداری بدانید در اختیار شما قرار دهیم. هفته بیست و یکم بارداری به معنای ورود به نیمه دوم بارداری است و در این هفته آمادگی بیشتری برای تولد نوزاد خود خواهید داشت. اگر در این مدت استرس یا اضطراب زیادی را تجربه کردید، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید. در پایان با علائم بارداری بیست و دوم آشنا شوید.

منبع:

nhs.uk

{ “@context”: ” “@type”: “FAQPage”، “mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “شرایط بارداری دوقلو در هفته بیست و یکم بارداری”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “در صورتی که در هفته 21 بارداری، دوقلو باردار باشید، حدود 9.5 کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت و این افزایش وزن تا زمان زایمان شما ادامه خواهد داشت. دوقلوها در هفته ۱۸ تا ۲۲ با توسعه رفلکس مکیدن توسط جفت، شروع به مکیدن انگشتان خود می‌کنند. همچنین جنین‌های دوقلو در این هفته فعال‌تر از قبل خواهند بود، به طوری که ضربات آن‌ها را به وضوح احساس خواهید کرد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “علائم سقط جنین در هفته بیست و یکم بارداری”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “فشار لگنی
پاره شدن پرده آب
داشتن بیش از شش انقباض در یک ساعت
افزایش بیش از حد ترشحات واژینال
درد‌های کمری یا شکمی که شبیه درد‌های قاعدگی است
خونریزی”
}
}]
}

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

دلایل داغ شدن سر نوزاد بدون داشتن تب

اگر متوجه شدید که سر نوزادتان بدون تب داغ است، نگران نباشید.…

علائم هفته یازدهم بارداری در مادر + وضعیت جنین در هفته یازدهم

در هفته یازدهم بارداری، کودک شما بیشتر شبیه یک انسان شده است.…

۱۴۰۳-۰۴-۳۱

راهنمای علائم هفته سیزدهم بارداری و وضعیت جنین در هفته سیزدهم

در پایان هفته سیزدهم، شما در پایان سه ماهه اول بارداری خود…

۱۴۰۳-۰۴-۳۰

دیدگاهتان را بنویسید