صفحه اصلی > مادر و کودک : علائم هفته شانزدهم بارداری در مادر + تغییرات جنین در هفته شانزدهم

علائم هفته شانزدهم بارداری در مادر + تغییرات جنین در هفته شانزدهم

علائم هفته شانزدهم بارداری در مادر تغییرات جنین در

در هفته شانزدهم بارداری، شما تقریبا 4 یک ماهه باردار هستی. با ورود به سه ماهه دوم بارداری، نوزاد داخل شکم شما نیز به سرعت در حال رشد است و ممکن است متوجه تغییراتی در بدن خود شوید.. اگر هنوز لباس بارداری نخریده اید، بهتر است کم کم شروع به خرید کنید. با ما همراه باشید تا تمامی جزئیات مربوط به علائم هفته شانزدهم بارداری در مادر و وضعیت جنین را به تفصیل توضیح دهیم..

بیشتر بخوانید: نشانه ها هفته 15 بارداری

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری

یکی از کنجکاوی های رایج این روزها خانواده ها این است که هفته شانزدهم بارداری جنین چگونه است؟ کوچولوی شما در این هفته تغییرات شگفت انگیزی را تجربه می کند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  1. در هفته 16 بارداری کودک شما به اندازه یک آووکادو است 4.6 اینچ قد و تقریبا 3.5 اونس وزن دارد. (هر اینچ معادل است 2.52 سانتی متر و هر اونس معادل 28.34 گرم است.)
  2. پوست کودک شما در این مرحله نازک و حساس است. اما با افزایش هفته های بارداری، پوست کودک شروع به ضخیم شدن می کند. با این حال شفافیت پوست نوزاد تا مدتی ادامه خواهد داشت.
  3. پوست سر و فولیکول های موی کودک شما در این دوره شروع به شکل گیری می کند. این ساختار تعیین می کند که موهای کودک شما چگونه رشد کند. فولیکول های موی جدید نوزاد پس از تولد رشد می کنند و نوزادان با تمام فولیکول هایی که قبلا داشتند به دنیا می آیند..
  4. قلب کودک شما در هفته شانزدهم بارداری تقریباً 25 روزانه یک لیتر خون پمپاژ می کند و با رشد کودک شما افزایش می یابد.
  5. با تشکیل ماهیچه های صورت، کودک شما قادر به انجام حرکاتی مانند اخم کردن و چرخاندن چشم در این مرحله است.. چشمان زیبای کودک شما در یک هفته 16 حاملگی ها کاملاً کاربردی هستند و او می تواند آنها را به پهلوهای خود تکان دهد. با این حال پلک هایش هنوز بسته است.

علائم هفته شانزدهم بارداری در مادر

با کاهش علائم سه ماهه اول بارداری با ورود به این هفته، علائم دیگری ممکن است در سه ماهه دوم بارداری ظاهر شود. در زیر به برخی از مهم ترین تغییراتی که مادران در این هفته تجربه می کنند اشاره می کنیم.:

1. سردرد در دوران بارداری

سردرد در دوران بارداری بسیار شایع است و می تواند ناشی از استرس، کم آبی، کم خوابی، کاهش مصرف کافئین، تغییرات هورمونی وایجاد شود. اگر در سه ماهه دوم یا سوم بارداری سردرد شدید دارید، باید بدانید که این می تواند نشانه سیری باشد.اکلامپسی یا مسمومیت بارداری. اگر سردرد شما آزاردهنده است یا برای اولین بار است که رخ می دهد، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

2. فراموشی

بسیاری از زنان باردار در این هفته شکایت می کنند که چیزهایی را فراموش می کنند و به سختی می توانند روی چیزی تمرکز کنند.. هنوز مشخص نیست که چرا این عارضه رخ می دهد. اما این موضوع می تواند به دلیل ترکیبی از اضطراب، خستگی و تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار باشد..

اگر اغلب در دوران بارداری همه چیز را فراموش می کنید، بهتر است از یک تقویم تلفنی یا دفترچه یادداشت استفاده کنید و کارهای روزانه و برنامه های خود را در آن یادداشت کنید..

3. كمر درد

بسیاری از زنان در دوران بارداری خود کمردرد را تجربه می کنند. کشش رحم باعث می شود که عضلات وریدهای شکمی ضعیف شده و فشار بیشتری به کمر شما وارد شود.. ورزش هایی مانند وزنه برداری، یوگای بارداری، پیاده روی، شنا و ورزش های کف لگن می توانند به تقویت عضلات و کاهش کمردرد کمک کنند.. برای این کار می توانید از همسر یا دوست خود بخواهید ماساژ کمر شما را انجام دهد یا به مرکز ماساژ مراجعه کنید..

کمردرد در بارداری

4. نفخ کردن

بدن شما در هفته شانزدهم بارداری به دلیل هورمون پروژسترون، گاز بیشتری تولید می کند. این هورمون به شل شدن و شل شدن عضلات مانند دستگاه گوارش کمک می کند و این باعث می شود روند هضم در بدن شما کند شود و در روده احساس نفخ و ناراحتی کنید.. برای رهایی از مشکل نفخ، سعی کنید غذای خود را در وعده های کوچکتر مصرف کنید و غذا را به خوبی بجوید.. از نوشیدن نوشابه های گازدار در هنگام غذا خوردن خودداری کنید و بعد از غذا کمی پیاده روی کنید.

5. درد رباط یا رباط گرد

رباط گرد وظیفه محافظت و نگهداری از رحم شما را بر عهده دارد. با رشد رحم، این قسمت از بدن شما کشیده می شود و باعث درد ناگهانی و شدید در یک یا دو طرف شکم می شود که به آن درد رباط گرد می گویند..

اگر این درد را تجربه کردید، سعی کنید استراحت کنید. چون این درد خیلی زود برطرف می شود. اگر این درد با استراحت کمکی نمی کند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

استراحت برای درد رباط بارداری

مراقبت از هفته شانزدهم بارداری

در ادامه روش ها و تکنیک هایی را به شما معرفی می کنیم که به شما کمک می کند هفته شانزدهم بارداری خود را راحتتر سپری کنید.:

1. از فعالیت های خطرناک اجتناب کنید

از آنجایی که شکم شما در حال رشد است، مهم است که از فعالیت های خطرناکی که شما را در معرض خطر افتادن یا آسیب رساندن به ناحیه شکم قرار می دهد، اجتناب کنید.. انجام فعالیت هایی مانند غواصی، ورزش های برخوردی مانند بسکتبال، اسکی روی برف، اسکی در سراشیبی، اسب سواری ودر این مدت بر شما حرام است.

2. افزایش وزن خود را پیگیری کنید

پزشک وزن شما را به طور منظم بررسی می کند تا مطمئن شود که در وضعیت سالم هستید. برای ثبت وزن علاوه بر پزشک می توانید از تقویم و ترازو نیز استفاده کنید.

3. با کودک خود صحبت کنید

برای اینکه بتوانید در آینده رابطه بهتری با کودک خود داشته باشید، توصیه می کنیم از هفته شانزدهم بارداری با او صحبت کنید.. می توانید کارهای روزانه خود را به او بگویید یا با صدای بلند برای او بخوانید.

با کودک خود صحبت کنید

4. برای خود یک صندلی راحت درست کنید

اگر در دوران بارداری مجبورید ساعت های زیادی پشت میز کار کنید، این می تواند کمردرد شما را تشدید کند. برای غلبه بر این وضعیت، پیشنهاد می کنیم یک پشتی نرم و راحت را روی صندلی قرار دهید و برای دوره های استراحت بنشینید و به آن تکیه دهید..

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

برای اطمینان از سلامت و رشد جنین، باید در دوران بارداری از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. با توجه به رشد بیشتر نوزاد در این هفته، شما نیز به آن نیاز داریدYد اینکه مواد مقوی بیشتری مصرف کنید. برای این کار نیازی به خوردن بیشتر ندارید. بلکه می توانید به راحتی غذاهایی مصرف کنید که کالری و انرژی بیشتری برای شما به ارمغان می آورد.

به عنوان مثال، آهن یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن شماست که هرگز نباید از مصرف آن غافل شوید.. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، آلو، جوانه گندم، آجیل و غیرهآنها از جمله غذاهای غنی از آهن هستند که باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند.

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

شرایط بارداری دوقلو در هفته شانزدهم بارداری

دوقلو در هفته 16 بارداری اثر انگشت منحصر به فرد خود را پیدا کرده است. همچنین در این دوره شروع به دفع مایع آمنیوتیکی می کنند که قبلا بلعیده اند. در طول سونوگرافی این هفته می توانید اندام تناسلی آنها را ببینید و جنسیت آنها را بدانید.

در هفته 16 بارداری دوقلو، هر دوقلو تقریبا 165 طول و وزن آن میلی متر است 99 گرم است. جالب است بدانید که در این زمان بسیار فعال و متحرک هستند اما همچنان حرکات جنین توسط مادر احساس نمی شود..

علائم سقط جنین در هفته شانزدهم بارداری

بیشتر سقط ها در ابتدای هفته دوازدهم یا سیزدهم بارداری اتفاق می افتد و پس از این هفته ها احتمال سقط به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.. سقط جنین در هفته 16 حاملگی نیز سقط دیررس در نظر گرفته می شود و سقط دیررس بسیار نادر است و تنها 2 درصد از حاملگی ها را تشکیل می دهد.. علائم سقط جنین دیررس بسیار ساده تر و مکررتر از سقط جنین زودرس است و شامل گرفتگی عضلات و خونریزی شدید است..

سقط جنین در این هفته معمولا با ترشح لخته های خونی بزرگ همراه با خونریزی همراه است. اگر در این هفته خونریزی و گرفتگی عضلانی دیدید، خونسردی خود را حفظ کنید و فورا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.. برخی از علل سقط جنین در هفته شانزدهم بارداری به شرح زیر است:

  • ناتوانی رحم در نگه داشتن نوزاد
  • نقص عضو مادر مانند تقسیم رحم به دو قسمت
  • مشکلات نوزادی مانند اسپینا بیفیدا و مشکلات مادرزادی قلب
  • عفونت هایی مانند عفونت انگلی که منجر به مرگ جنین می شود و

در نهایت

در این مقاله سعی کردیم در مورد همه چیز مربوط به هفته شانزدهم بارداری صحبت کنیم. یکی از قسمت های مهم این هفته این است که آزمایش هایی را که پزشک برای شما تجویز کرده است در اسرع وقت انجام دهید و انجام آن را به تاخیر نیندازید.. در این زمان انجام ماساژ و فعالیت های دیگرY که عضلات شما را شل می کند، از آن غافل نشوید. در پایان علائم را به شما پیشنهاد می کنیم هفته هفدهم بارداری همچنین آشنا شوید.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

دلایل داغ شدن سر نوزاد بدون داشتن تب

اگر متوجه شدید که سر نوزادتان بدون تب داغ است، نگران نباشید.…

علائم هفته یازدهم بارداری در مادر + وضعیت جنین در هفته یازدهم

در هفته یازدهم بارداری، کودک شما بیشتر شبیه یک انسان شده است.…

۱۴۰۳-۰۴-۳۱

راهنمای علائم هفته سیزدهم بارداری و وضعیت جنین در هفته سیزدهم

در پایان هفته سیزدهم، شما در پایان سه ماهه اول بارداری خود…

۱۴۰۳-۰۴-۳۰

دیدگاهتان را بنویسید