صفحه اصلی > مادر و کودک : علائم هفته هجدهم بارداری در مادر + تغذیه در هفته هجدهم بارداری

علائم هفته هجدهم بارداری در مادر + تغذیه در هفته هجدهم بارداری

56a9e7cb 8bc7 422a 9a45 750a37dc9890

در هفته 18، به جای اینکه به پشت بخوابید، باید روی یک طرف بدن خود دراز بکشید. زیرا در این هفته جنین و رحم شما به قدری رشد کرده است که به رگ های خونی بزرگ کمر فشار می آورد و میزان خون ارسالی به قلب را کاهش می دهد و باعث می شود در این ماه احساس سبکی در سر داشته باشید. یا ممکن است از مشکل کاهش فشار خون رنج ببرید.

اگرچه موارد فوق ترسناک به نظر می رسند. اما با خوابیدن به یک طرف بدن از بسیاری از این عوارض جلوگیری می کنید. با ما همراه باشید تا تمامی جزئیات مربوط به هفته هجدهم بارداری را به تفصیل توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: علائم هفته هفدهم بارداری در مادر و جنین

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

  1. این هفته، کودک شما حدود 5.6 اینچ قد و حدود 6.7 اونس وزن دارد و به اندازه یک فلفل دلمه ای است. (هر اینچ معادل 2.52 سانتی متر و هر اونس برابر با 28.34 گرم است.) کودک در این هفته با سرعتی سریع در حال رشد است، به همین دلیل است که شما همیشه احساس گرسنگی می کنید.
  2. گوش ها، بینی و لب های کودک شما در سونوگرافی این هفته قابل تشخیص هستند و ابروها، مژه ها، ناخن ها و موهای او کاملا فرم گرفته اند.
  3. کوچکترین لوله ها در ریه های کودک شما یا مژک ها در این هفته شروع به رشد می کنند. در انتهای این لوله های ظریف و کوچک، کیسه های تنفسی کودک شما ظاهر می شود. با تولد نوزاد، این کیسه های هوا با رگ های خونی ظریف ادغام می شوند و به اکسیژن و دی اکسید کربن اجازه می دهند وارد جریان خون شوند.
  4. در این هفته اندام های جنسی نوزادتان روشن است و می توانید با کمک سونوگرافی جنسیت او را تعیین کنید.
  5. کودک شما در این هفته خمیازه کشیدن و سکسکه را کاملاً یاد گرفته است و به زودی شما سکسکه او را احساس خواهید کرد. تمام این حرکات کودک شما در سونوگرافی قابل مشاهده است.

علائم هفته هجدهم بارداری در مادر

در اینجا برخی از مهم ترین تغییراتی که مادران در این هفته تجربه می کنند آورده شده است:

1. افزایش اشتها

افزایش اشتها و میل شدید به برخی غذاها یکی از شایع ترین علائم هفته هجدهم بارداری است. احساس گرسنگی در این دوران به این دلیل است که بدن شما تلاش زیادی برای محافظت از نوزاد درون شکم شما دارد و این کار انرژی زیادی از بدن می گیرد. در واقع، وعده‌های غذایی که مصرف می‌کنید به سوخت تغییرات بارداری در بدن تبدیل می‌شوند، مانند افزایش حجم خون، رشد سینه و رحم و افزایش ذخیره چربی.

هر سه ساعت یک وعده غذایی کوچک بخورید که حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و چربی باشد تا بدنتان را تامین کند.

2. سرگیجه

بدن شما در هفته هجدهم بارداری دستخوش تغییرات زیادی می شود و گاهی اوقات سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی شما نمی تواند به سرعت با این تغییرات سازگار شود. به همین دلیل ممکن است در این هفته احساس سبکی سر یا سرگیجه و حتی غش کنید. اگر مرتباً از سرگیجه یا سبکی سر رنج می برید، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

3. متورم شدن

تورم پاها و مچ پا در دوران بارداری بسیار طبیعی است و همچنین ممکن است ورم خفیفی را در دست ها و انگشتان تجربه کنید. اگر دچار تورم ناگهانی و شدید شدید، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین توصیه می شود در این مدت از انگشتر یا انگشتر استفاده نکنید.

4. ترشحات واژن

در دوران بارداری، ترشحات واژن شما ممکن است بیشتر از قبل باشد. این به این دلیل است که بدن شما در دوران بارداری استروژن بیشتری تولید می کند و این هورمون عامل اصلی ترشحات واژن است. اگر ترشحات شما سفید است و بوی کمی دارد یا اصلاً بو ندارد، جای نگرانی نیست.

5. گرفتگی عضلات پا

هنوز دلیل روشنی برای گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری وجود ندارد. اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این اتفاق به دلیل تورم و افزایش وزن کودک شما رخ می دهد که باعث می شود عضلات پای شما سخت تر کار کنند. برای بهبود این وضعیت پاهای خود را ماساژ دهید یا کیسه آب گرم روی آن قرار دهید. برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا، پیاده روی کنید، روزانه مقدار زیادی آب بنوشید و قبل از رفتن به رختخواب دوش آب گرم بگیرید. مصرف منیزیم نیز در برخی موارد می تواند مفید باشد که حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

مراقبت از هفته هجدهم بارداری

در اینجا چند روش و تکنیک وجود دارد که به شما کمک می کند هفته هجدهم بارداری خود را راحت تر سپری کنید:

1. کودک یا فرزندان بزرگتر خود را آماده کنید

اگر فرزند یا فرزندی دارید، تولد نوزاد جدید می تواند زندگی آنها را حتی بیشتر از شما تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه راه های زیادی برای آماده سازی فرزندتان برای نقش خواهر و برادری وجود دارد. یکی از مهم ترین راه ها این است که قبل از به دنیا آمدن نوزاد، زمان کافی برای گذراندن با خواهر و برادر آینده خود داشته باشید.

2. در کلاس های زایمان شرکت کنید

کلاس های زایمان که معمولا از یک روز تا یک ماه طول می کشد به شما کمک می کند تا برای زایمان آماده شوید. در این کلاس ها با چیزهایی که ممکن است قبل، بعد و در حین زایمان با آن مواجه شوید آشنا می شوید. علاوه بر این، این کلاس ها به شما یاد می دهند که چگونه درد زایمان را مدیریت کنید. برای اطلاع از تاریخ و ساعت برگزاری این کلاس ها، به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک محل زندگی خود مراجعه کنید.

3. استرس خود را مدیریت کنید

اضافه کردن شخص دیگری به زندگی شما می تواند تغییرات زیادی در زندگی شما ایجاد کند و برای همه افراد خانواده استرس زا باشد. تجربه استرس در هفته هجدهم بارداری کاملا طبیعی است. اما اگر این استرس بیش از حد است و مشکلات دیگری برای شما ایجاد می کند، حتما از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید.

4. غذاهای غنی از آهن بخورید

در دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم، به آهن بیشتری نیاز دارید. (حدود 27 میلی گرم به جای 18 میلی گرم به طور معمول) در این دوره خون بیش از حد معمول در بدن خود دارید. بنابراین باید آهن لازم را در خون تامین کنید تا پروتئین حاصل بتواند اکسیژن را به بدن شما برساند. علاوه بر این، آهن به افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک می کند. پس در این مدت از خوردن غذاهای سرشار از آهن غافل نشوید.

تغذیه در هفته هجدهم بارداری

اکنون که سیستم عصبی جنین شما در حال رشد است، می توانید با مصرف امگا 3 به رشد بهتر او کمک کنید. این اسیدهای چرب می توانند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش افسردگی در شما کمک کنند. امگا 3 در غذاهایی مانند سالمون، دانه های کتان، کلم بروکلی و گردو یافت می شود. همچنین در این هفته مصرف غذاهایی مانند لوبیا، سبوس برنج، جو دوسر، تخمه کدو تنبل، میوه های خشک و اسفناج که منبع غنی آهن هستند را فراموش نکنید.

شرایط بارداری دوقلو در هفته هجدهم بارداری

اگر در هفته 18 بارداری دوقلو هستید، غشایی وجود دارد که دو جنین 18 هفته ای شما را از هم جدا می کند. دوقلوها در هفته 22-18 شروع به مکیدن انگشتان خود می کنند، زیرا جفت یک رفلکس مکیدن ایجاد می کند. آنها همچنین فعال تر از قبل خواهند بود، بنابراین ضربان آنها را به وضوح احساس خواهید کرد.

در این دوران ورزش روزانه انجام دهید. ورزش در دوران بارداری دوقلو نه تنها ناراحتی شما را به حداقل می رساند، بلکه به افزایش سطح انرژی و افزایش گردش خون کمک می کند که به نفع دوقلوهای شما خواهد بود.

علائم سقط جنین در هفته هجدهم بارداری

اکثر سقط ها در ابتدای هفته دوازدهم یا سیزدهم بارداری اتفاق می افتد و پس از این هفته ها احتمال سقط به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اگرچه احتمال سقط جنین در این مرحله کاهش می یابد، اما همچنان خطر وجود دارد.

سقط جنین در هفته 18 بارداری به عنوان سقط دیررس در نظر گرفته می شود و سقط جنین دیررس بسیار نادر است و تنها 2 درصد از بارداری ها را تشکیل می دهد. اگر در این هفته دچار خونریزی واژینال، نشت مایعات از واژن یا درد شدید در ناحیه شکم و پایین شکم شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

در نهایت…

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات و جزئیاتی را که باید در هفته هجدهم بارداری بدانید در اختیار شما قرار دهیم. شما در هفته هجدهم بارداری هستید، در واقع در ماه پنجم بارداری خود هستید و تنها 4 ماه تا زایمان شما باقی مانده است. ممکن است این هفته ضربات کودک خود را احساس کنید. اما اگر تا این هفته متوجه این ضربات نشدید، نگران نباشید. در پایان با علائم هفته نوزدهم بارداری آشنا شوید.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

دلایل داغ شدن سر نوزاد بدون داشتن تب

اگر متوجه شدید که سر نوزادتان بدون تب داغ است، نگران نباشید.…

علائم هفته یازدهم بارداری در مادر + وضعیت جنین در هفته یازدهم

در هفته یازدهم بارداری، کودک شما بیشتر شبیه یک انسان شده است.…

۱۴۰۳-۰۴-۳۱

راهنمای علائم هفته سیزدهم بارداری و وضعیت جنین در هفته سیزدهم

در پایان هفته سیزدهم، شما در پایان سه ماهه اول بارداری خود…

۱۴۰۳-۰۴-۳۰

دیدگاهتان را بنویسید