صفحه اصلی > مادر و کودک : علائم هفته پانزدهم بارداری در مادر + نکات تغذیه در هفته پانزدهم

علائم هفته پانزدهم بارداری در مادر + نکات تغذیه در هفته پانزدهم

علائم هفته پانزدهم بارداری در مادر نکات تغذیه در

در هفته 15 بارداری شما در واقع در هفته دوم سه ماهه دوم بارداری است. این هفته کودک شما در حال رشد است و شما احساس انرژی بیشتری می کنید و حالت تهوع کمتری را تجربه می کنید. به عبارت دیگر شما در این هفته در ماه چهارم بارداری خود هستید و تنها هستید 25 هفته ها تا موعد مقرر باقی مانده است. با ما همراه باشید تا تمامی جزئیات مربوط به علائم هفته پانزدهم بارداری را به تفصیل توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: نشانه ها هفته 14 بارداری در مادر و جنین

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

1. این هفته کودک شما به اندازه یک پرتقال بدون هسته است. نوزاد پانزده هفته شما تقریباً 80 وزن گرم و تقریبا 12 سانتی متر ارتفاع دارد. (به یاد داشته باشید که این اعداد تقریبی هستند و قد و وزن کودک شما ممکن است کمتر یا بیشتر از این اعداد باشد.)

2. حس چشایی کودک شما در این هفته شروع به شکل گیری می کند و اعصاب او شروع به اتصال به مغز می کند.. در هفته بیستم، حس چشایی کودک شما به طور کامل شکل می گیرد. نکته جالب و قابل توجه در مورد حس چشایی نوزاد این است که او قادر به چشیدن یا درک طعم غذایی که می خورید نیست..

3. در این هفته پاهای کودک شما بزرگتر از دستانش است و در این مدت می تواند تمام مفاصل و دست ها و پاهای خود را حرکت دهد.. کودک فعال شما دائما در حال حرکت است. اما شما هنوز متوجه این حرکات در این هفته نمی شوید.

4. کودک شما در این هفته بیشتر شبیه یک انسان است، با پلک ها، ابروها، مژه ها، ناخن ها، موها و انگشتان دست و پا.. اگر می توانستید داخل رحم خود را ببینید، نوزادی پیدا می کردید که می توانست شست شما را بمکد، خمیازه بکشد و لبخند بزند..

علائم هفته پانزدهم بارداری در مادر

با کاهش علائم سه ماهه اول بارداری با ورود به این هفته، علائم دیگری ممکن است در سه ماهه دوم بارداری ظاهر شود. در زیر به برخی از مهم ترین تغییراتی که مادران در این هفته تجربه می کنند اشاره می کنیم.:

1. گرفتگی بینی

اگر در این زمان بینی شما گرفتگی دارد، احتمالاً تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در غشاهای مخاطی خود را تجربه می کنید.. این عارضه در بین زنان باردار به قدری شایع است که به آن رینیت بارداری یا التهاب مخاط بینی می گویند (رینیت بارداری) به یاد داشته باشید. برای رهایی از این مشکل توصیه می شود شب ها از یک مرطوب کننده در اتاق خود استفاده کنید. قبل از خواب یک بالش اضافی زیر سر خود بگذارید و تا زمان خواب مقدار زیادی آب بنوشید. برای رفع این مشکل می توانید زیر نظر پزشک از اسپری های مخصوص بینی نیز استفاده کنید.

2. خون دماغ یا خون دماغ

در باره 20 درصدی از زنان باردار در هفته پانزدهم بارداری به دلیل افزایش جریان خون و کشیده شدن رگ های خونی بینی دچار خونریزی بینی می شوند.. خونریزی بینی در دوران بارداری معمولاً نگران کننده نیست. اما اگر این وضعیت به طور مرتب برای شما اتفاق می افتد، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر خونریزی از بینی شما شدید است و پس از مدتی فشار دادن پارچه روی آن 30 دقیقه ادامه دارد، حتما به اورژانس بروید.

3. دل درد و معده درد

سوزش سر دل که به عنوان رفلاکس معده نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن احساس سوزش در قفسه سینه خود بعد از غذا خوردن یا در شب احساس می کنید.. ممکن است در سه ماه اول بارداری به دلیل تغییرات فیزیکی و هورمونی دچار این وضعیت شوید.

رفلاکس معده در دوران بارداری به طور کلی خطرناک نیست. اما می تواند بسیار آزاردهنده باشد. در صورت مواجه شدن با این عارضه، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید و از او راهنمایی بخواهید.

سوزش سر دل در بارداری

4. تورم لثه

اگر هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی لثه شدید، باید بدانید که تنها نیستید.. حدود نیمی از زنان باردار در دوران بارداری به دلیل التهاب لثه که در واقع یک بیماری خفیف لثه است، به عنوان یکی از علائم هفته پانزدهم بارداری دچار تورم، قرمزی و حساسیت لثه ها می شوند..

یکی از دلایل این مشکل تغییرات هورمونی است که لثه های شما را نسبت به باکتری های پلاک حساس تر می کند.. در دوران بارداری تا حد امکان بهداشت لثه و دندان های خود را رعایت کنید. دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید و حتما برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید..

بیشتر بخوانید: دلایل احساس خفگی در دوران بارداری و درمان آن

مراقبت از هفته پانزدهم بارداری

در ادامه به معرفی چند روش و تکنیک می پردازیم که به شما کمک می کند هفته پانزدهم بارداری خود را راحتتر سپری کنید.:

1. برو پیش دندانپزشک

اگر لثه‌های شما مرتب خونریزی می‌کند یا به دلیل تغییرات هورمونی احساس لق شدن دندان‌ها می‌کنید، با یک دندان‌پزشک وقت بگیرید و از او بخواهید که دهان شما را معاینه کند.. اگر در سه ماهه دوم بارداری دائماً نگران این موضوع هستید، مراجعه به دندانپزشک را به تعویق نیندازید.

2. تا حد امکان استراحت کنید

درست است که در هفته پانزدهم بارداری شما انرژی بیشتری دارید. اما این موضوع نباید باعث شود که خودتان بیش از حد کار کنید. چرت زدن در طول روز می تواند علائمی مانند سردرد، کمردرد و درد مفاصل و عضلانی را ایجاد کند که در طول هفته رخ می دهد 15 اجتناب از آن رایج است.

در دوران بارداری استراحت کنید

3. به یک طرف دراز بکشید

عزیزم در یک هفته 15 اوم، وقتی به پشت می‌خوابید، فشار بیشتری بر رگ‌های خونی پایین‌تر وارد می‌کند. برای جلوگیری از مشکلات جریان خون، بهتر است به یک طرف بخوابید (ترجیحا سمت چپ برای گردش خون بهتر). برای این منظور از بالش بارداری استفاده کنید تا راحت ترین حالت خواب را داشته باشید و بیشترین میزان خواب را داشته باشید..

4. به کلاس های آمادگی زایمان بروید

کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام دهید تا برای تاریخ زایمان خود آماده شوید. کلاس های آمادگی زایمان به زنان باردار آموزش می دهد که چگونه از خود مراقبت کنند و به تدریج برای زایمان آماده شوند.. سعی کنید یکی از این کلاس ها را که در نزدیکی محل زندگی شما قرار دارد پیدا کنید و طبق برنامه در آن شرکت کنید..

5. ورزش های معمول بارداری را انجام دهید

اگر احساس انرژی می کنید، این زمان خوبی برای شروع تمرینات منظم بارداری است. در این راستا می توانید به کلاس های ورزش بارداری بپیوندید. یوگای بارداری، پیلاتس، پیاده روی و ورزش های آبی در دوران بارداری از جمله ورزش هایی هستند که می توانید انجام دهید..

انجام یوگا در دوران بارداری

تغذیه در هفته پانزدهم بارداری

خوردن غذای سالم و مناسب در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر برایتان سوال پیش آمده که در هفته پانزدهم بارداری چه بخورید، باید به شما بگوییم که بهتر است از مصرف غذاهای آبکی مانند سوپ و آب میوه های طبیعی غافل نشوید..

این هفته غذاهای حاوی پروتئین را امتحان کنید (مانند گوشت، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، آجیل و سویا)کلسیم (مانند لبنیات و کلم بروکلی)پتاسیم (مثل موز) و غذاهای حاوی فیبر (مثل سبزیجات)آنتی اکسیدان و ویتامین C مصرف کنید.

تغذیه در هفته پانزدهم بارداری

شرایط بارداری دوقلو در هفته پانزدهم بارداری

علائم مادری در هفته پانزدهم بارداری در حاملگی های دوقلو یا چند قلو با شدت بیشتری ظاهر می شود. علاوه بر این، رحم این زنان سریعتر و بیشتر از زنانی که دوقلو باردار هستند رشد می کند و شکم آنها نیز بیرون زده است.. اگر شما هم دوقلو یا چند قلو باردار هستید، در مقایسه با سایر زنان باردار احتمال ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری بیشتر است..

علائم سقط جنین در هفته پانزدهم بارداری

بیشتر سقط ها در ابتدای هفته دوازدهم یا سیزدهم بارداری اتفاق می افتد و پس از این هفته ها احتمال سقط به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.. خونریزی خفیف تا شدید، درد شدید شکم، کمردرد خفیف تا شدید و ترشحات غیر طبیعی از واژن می تواند از علائم سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری باشد.. اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید یا فورا به اورژانس مراجعه کنید.. دلایل زیر می تواند از جمله علل سقط جنین در هفته باشد 15 باردار باشد:

  • دیابت
  • بیماری کلیوی
  • پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید
  • لوپوس
  • فشار خون بالا
  • سندرم آنتی فسفولیپید
  • نارسایی دهانه رحم

در نهایت

در هفته پانزدهم بارداری این امکان وجود دارد که برآمدگی شکم شما به خوبی نمایان شود. البته زمان بروز این برآمدگی در زنان باردار متفاوت است. با توجه به آزمایشاتی که باید در این هفته انجام دهید، حتما به پزشک مراجعه کنید و در زمان درخواستی نتیجه آزمایش را نزد پزشک ببرید..

در این مقاله سعی شده است مهم ترین اطلاعاتی که در هفته دارید را ارائه کنیم 15 ما به شما توضیح خواهیم داد که در دوران بارداری به چه چیزهایی نیاز دارید. داشتن اطلاعات کافی در مورد تغییرات هر هفته به شما کمک می کند تا راحت تر با آنها روبرو شوید. اگر تاکنون در این مقاله با ما بوده اید، پیشنهاد می کنیم با علائم همراه باشید هفته شانزدهم بارداری همچنین آشنا شوید.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

دلایل داغ شدن سر نوزاد بدون داشتن تب

اگر متوجه شدید که سر نوزادتان بدون تب داغ است، نگران نباشید.…

علائم هفته یازدهم بارداری در مادر + وضعیت جنین در هفته یازدهم

در هفته یازدهم بارداری، کودک شما بیشتر شبیه یک انسان شده است.…

۱۴۰۳-۰۴-۳۱

راهنمای علائم هفته سیزدهم بارداری و وضعیت جنین در هفته سیزدهم

در پایان هفته سیزدهم، شما در پایان سه ماهه اول بارداری خود…

۱۴۰۳-۰۴-۳۰

دیدگاهتان را بنویسید