صفحه اصلی > مادر و کودک : علائم هفته یازدهم بارداری در مادر + وضعیت جنین در هفته یازدهم

علائم هفته یازدهم بارداری در مادر + وضعیت جنین در هفته یازدهم

علائم هفته یازدهم بارداری در مادر وضعیت جنین در

در هفته یازدهم بارداری، کودک شما بیشتر شبیه یک انسان شده است. به عنوان مثال، در این زمان انگشتان دست و پاهای کودک شروع به شکل گیری می کنند. در این مرحله، کودک شما تنها کسی نیست که رشد می کند. بلکه ممکن است متوجه رشد مو و ناخن خود شوید و برآمدگی شکم شما نیز آشکار شود.. در این مقاله به طور کامل شما را با علائم هفته یازدهم بارداری و مراقبت از آن آشنا می کنیم. (با علامت گذاری به دلخواه هفته دهم بارداری آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید)

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

  1. همانطور که گفته شد در این مرحله انگشتان و انگشتان کوچک کودک شما که قبلاً به هم چسبیده بودند کاملا از هم جدا شده و بزرگتر می شوند..
  2. اندازه و شکل جنین در هفته یازدهم بارداری به اندازه یک لیمو است 1.6 اینچ قد و تقریبا 25 اونس وزن دارد. (هر اینچ معادل است 2.52 سانتی متر و هر اونس معادل 28.34 گرم است.)
  3. با نزدیک شدن به پایان سه ماهه اول، اندام های حیاتی نوزاد در جای خود قرار می گیرند و کار خود را آغاز می کنند.. کبد شروع به ساخت گلبول های قرمز می کند و کلیه ها ادرار تولید می کنند. علاوه بر این، حفره های قلب نوزاد به طور کامل تشکیل شده و قلب او شروع به تپیدن می کند.
  4. در پایان هفته یازدهم بارداری، سیستم تناسلی نوزاد شروع به تشکیل می کند. در این هفته اندام های جنسی خارجی مانند آلت تناسلی و کیسهبیضه در پسران و کلیتوریس و لابیا در دختر تشکیل می شود و تا پایان هفته یازدهم نمی توان جنسیت نوزاد را با سونوگرافی مشخص کرد..

علائم هفته یازدهم بارداری در مادر

از آنجایی که نرخ رشد نوزاد در هفته است 11 با پیشرفت بارداری، تغییرات زیادی را در بدن خود مشاهده خواهید کرد، مانند مو، ناخن و شکم.در ادامه به طور کامل وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری را شرح خواهیم داد.

1. یبوست و نفخ شکم

یبوست، گاز و نفخ در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که روند هضم را کند می کند، شایع هستند.. برای رفع این مشکلات در طول روز جرعه جرعه آب بنوشید و از غذاهای پرفیبر مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.. علاوه بر موارد فوق، ورزش می تواند از مشکلات معده نیز جلوگیری کند.

2. سوزش سر دل یا معده درد

در هفته یازدهم بارداری ممکن است احساس سوزش در قلب یا معده خود داشته باشید که ناشی از بازگشت اسید معده به ته گلو است.. بسیاری از خانم ها برای اولین بار این مشکل را در دوران بارداری خود تجربه می کنند یا این مشکل در آنها تشدید می شود.

برای کاهش این سوزش بلافاصله پس از صرف غذا دراز نکشید و در این مدت از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده و تند خودداری کنید.. همچنین هنگام غذا خوردن از نوشیدن خودداری کنید.

3. احساسات متضاد

وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیرید، زندگی شما تغییرات زیادی می کند. ممکن است در روزهای مختلف احساساتی مانند هیجان، استرس و عصبی بودن را تجربه کنید. برای مقابله با این احساسات متضاد، استراحت، تغذیه سالم و ورزش را در اولویت قرار دهید.

سعی کنید احساسات خود را با کسی که به آن اعتماد دارید در میان بگذارید یا آنها را در یک دفتر یادداشت کنید.. به یاد داشته باشید که با مراقبت از خود، در واقع از کودک خود مراقبت می کنید.

4. خستگی

خستگی ناشی از بارداری ممکن است تا هفته یازدهم بارداری همچنان شدید باشد. خبر خوب این است که با ورود به سه ماهه دوم بارداری، انرژی زیادی را در درون خود احساس خواهید کرد.

با خوردن غذای سالم، زود خوابیدن، چرت زدن های کوتاه در طول روز و کاهش کارها و مسئولیت های غیر ضروری، انرژی خود را افزایش دهید و آن را به طور مطلوب حفظ کنید..

5. ترشحات واژن

افزایش سطح هورمون استروژن باعث می شود که ترشحات واژن بیشتری در هفته داشته باشید 11 بارداری را تجربه کنید. اگر این ترشحات سفید و بوی ملایمی دارند، جای نگرانی نیست. اما اگر ترشحات شما بدبو و به رنگ زرد، سبز یا خاکستری است و با درد و سوزش خارج می شود، حتما به پزشک مراجعه کنید..

6. بیزاری از غذا

میل شدید به غذا خوردن و مخالف آن، بیزاری از غذا، ممکن است برای هر زن باردار اتفاق بیفتد. تحقیقات نشان داده است که تقریبا 60 درصدی از زنان در دوران بارداری خود بیزاری از غذا را تجربه می کنند که به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش حس بویایی اتفاق می افتد..

اشتهای شما ممکن است تا زمان تولد نوزاد کم باشد. اما در بیشتر موارد احساس انزجار از غذا (مثل حالت تهوع صبحگاهی) در سه ماهه دوم بارداری ناپدید می شود.

7. سردرد

سردرد در سه ماه اول بارداری به دلایلی مانند تغییرات هورمونی، استرس، تجمع خون یا ترکیب بدن، آلرژی، کم خوابی و کم آبی ایجاد می شود.. برخی از زنان ممکن است برای اولین بار در این دوره میگرن را تجربه کنند و زنانی که قبلا مستعد ابتلا به میگرن بودند ممکن است شکل شدیدتری را تجربه کنند..

ورزش، دوری از علائمی که باعث سردرد می شود و مصرف دارو زیر نظر پزشک از جمله راه های پیشگیری از سردرد در دوران بارداری است.. به یاد داشته باشید که مصرف خودسرانه داروهایی مانند استامینوفن برای کاهش سردرد در دوران بارداری ممنوع است و قبل از مصرف هر قرصی حتما با پزشک خود مشورت کنید..

بیشتر بخوانید: راه های درمان تنگی نفس در اوایل بارداری

مراقبت های هفته یازدهم بارداری

در ادامه به معرفی چند روش و تکنیک می پردازیم که به شما کمک می کند هفته یازدهم بارداری خود را راحتتر سپری کنید.:

از مصرف کلسیم غافل نشوید

برای اینکه کودک استخوان ها و دندان های قوی داشته باشد، تقریبا 1000 در رژیم غذایی روزانه خود میلی گرم کلسیم داشته باشید. محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر انتخاب های خوبی هستند. اما می توانید کلسیم را از منابع دیگر مانند بادام، ماهی قزل آلا و تخم مرغ نیز دریافت کنید.

قدم زدن

پیاده روی یکی از بهترین انواع ورزش در دوران بارداری است. زیرا انجام آن بی خطر و آسان است و به مفاصل فشار وارد نمی کند. اگر هرگز در زندگی خود ورزش نکرده اید، با پیاده روی شروع کنید. زیرا می توانید سرعت پیاده روی و مسافتی را که باید طی کنید تعیین کنید.

هوای تازه و حرکت نیز می تواند حالت تهوع شما را درمان کند. فقط مطمئن شوید که برای شروع این تمرین آب کافی بنوشید و در گرم ترین روزهای سال از پیاده روی خودداری کنید..

درست غذا خوردن را تمرین کنید

نفخ معده و حالت تهوع در دوران بارداری به اندازه کافی سخت است و اضافه شدن سوزش سر دل و سوزش معده شرایط را سخت تر می کند.. با خوردن وعده های غذایی کم و پرهیز از غذاهای چرب و تند می توانید اسید معده خود را تا حد زیادی کنترل کنید..

اگرچه خواب بعد از غذا خوردن خوشایند است. اما پس از صرف غذا از دراز کشیدن خودداری کنید تا غذای خورده شده به خوبی هضم شود.

مراقب پوست خود باشید

در هفته یازدهم بارداری، پوست شما هنوز شروع به کشش نکرده است. بنابراین، این بهترین زمان برای مراقبت از علائم کشش است. هنوز هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از این بیماری پوستی وجود ندارد. اما می توانید با مرطوب نگه داشتن معده، نوشیدن آب زیاد و خوردن غذاهای مغذی مانند ویتامین C، E، B2ب3 و روی از علائم کشش جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

شرایط بارداری دوقلو در هفته یازدهم بارداری

اگر دوقلو باردار هستید، علائم بارداری در هفته یازدهم در مقایسه با علائم بارداری طبیعی شدیدتر است. به عنوان مثال، شما بیشتر از بارداری تک قلو دچار بیماری صبحگاهی هستید.

به علاوه وزن شما در هفته یازدهم بارداری می تواند بیشتر از وزن یک زن باردار معمولی باشد. همچنین، پزشک شما در طول معاینه قبل از زایمان بیش از یک ضربان قلب را متوجه خواهد شد. اگر دوقلو باردار هستید، باید بیشتر از فردی که تک قلو باردار است و آزمایش های غربالگری منظم انجام می دهد، به پزشک مراجعه کنید..

علائم سقط جنین در هفته یازدهم بارداری

گرفتگی عضلات و درد در قسمت پایین شکم همراه با خونریزی می تواند از علائم احتمالی سقط جنین در این هفته باشد.. خونریزی بیش از سه روز و از دست دادن علائم بارداری نیز می تواند از نشانه های سقط جنین در هفته یازدهم باشد..

به محض مشاهده لکه بینی و احساس درد، آرامش خود را حفظ کنید و حتما با پزشک خود در میان بگذارید. بهتر است کوچکترین تغییرات را در این هفته به پزشک خود گزارش دهید.

در نهایت

اگر در هفته یازدهم بارداری برآمدگی شکم خود را احساس نکردید، نگران نباشید. زیرا برآمدگی شکم برای مادران در زمان های مختلف ظاهر می شود. در این هفته کودک شما بیش از پیش شبیه یک انسان می شود و در هفته های بعد می توانید برای اولین بار ضربان قلب او را بشنوید..

هوس های بارداری که شامل بیزاری از برخی غذاها و اشتهای شدید به سایر غذاها می شود، در این ماه تشدید می شود.. این موضوع در بین زنان باردار بسیار شایع است. اما مراقب باشید که این امر مانع از کمبود برخی غذاها نمی شود. حال ما به شما پیشنهاد می کنیم که با علائم و مراقبت ها هفته دوازدهم بارداری بیشتر بدانید!

(برای نوشتن این مقاله از این منبع به طور معتبر استفاده شده است)

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

دلایل داغ شدن سر نوزاد بدون داشتن تب

اگر متوجه شدید که سر نوزادتان بدون تب داغ است، نگران نباشید.…

راهنمای علائم هفته سیزدهم بارداری و وضعیت جنین در هفته سیزدهم

در پایان هفته سیزدهم، شما در پایان سه ماهه اول بارداری خود…

۱۴۰۳-۰۴-۳۰

علائم هفته پانزدهم بارداری در مادر + نکات تغذیه در هفته پانزدهم

در هفته 15 بارداری شما در واقع در هفته دوم سه ماهه…

۱۴۰۳-۰۴-۳۰

دیدگاهتان را بنویسید