محدودیت های صادراتی چین در مورد مواد معدنی نادر و آهن ربا ، که در پاسخ به تعرفه های تجاری ایالات متحده اجرا می شوند ، زنجیره تأمین جهانی را مختل می کنند و اولین قربانیان تولید کنندگان قطعات خودرو در اروپا هستند. برخی از این شرکت ها اکنون خطوط تولید خود را متوقف کرده اند.
طبق گزارش چیز نیکیمحدودیت های صادرات چین در خاکهای نادر ، که در اوایل آوریل 2025 در پاسخ به سیاست های تجارت دولت ایالات متحده آغاز شد ، در کشورهای غربی به ویژه صنعت خودرو با چالش های جدی روبرو بوده است.
علی رغم توقف موقت بسیاری از تعرفه های ایالات متحده ، چین همچنان کنترل های دقیق در صادرات این مواد مهم را انجام می دهد. این مواد معدنی در تولید آهنرباهای اساسی برای اتومبیل های برقی و ترکیبی ، مبدل های کاتالیزوری ، صندلی های اتومبیل و همچنین صنایع روباتیک و دفاعی استفاده می شود.
تأثیر محدودیت صادرات چین بر خودروسازان اروپایی
انجمن اروپایی تأمین کنندگان خودرو (CLEPA) اعلام کرده است که چندین شرکت قطعات خودرو اروپا به دلیل تکمیل آهنرباهای اساسی مجبور شده اند خطوط تولید خود را متوقف کنند.
در بیانیه ای ، بنیامین کاریگر ، دبیر -عمومی CLEPA ، به درهم آمیختگی عمیق زنجیره های تأمین جهانی در مقامات اتحادیه اروپا و چین اشاره کرد تا بلافاصله وارد یک گفتگوی سازنده برای انجام یک فرایند شفاف ، متناسب و مجوز بین المللی شوند.
در ایالات متحده ، اوضاع خیلی متفاوت نیست. مدیران ارشد صنعت خودرو آمریكا به نیویورک تایمز گفته می شود اگر روند ادامه یابد ، ممکن است خطوط تولید در طی چند هفته آینده کاهش یابد یا حتی متوقف شود.
با توجه به اینکه چین بیش از 90 ٪ از زنجیره تأمین جهانی خاکهای نادر را دارد ، محدودیت های صادرات آن عواقب گسترده ای داشته است. شرکت هایی که قصد صادر کردن این مواد را دارند ، اکنون باید مجوز دولت چین را بدست آورند. به گفته منابع آگاه ، فرآیندی که بسیار دشوار شده است.
براساس منابع آگاه ، تاکنون فقط 25 ٪ از درخواست های مجوز توافق شده است. این امر همچنین باعث شده است كه برخی از تولیدكنندگان آهنربا در چین به دلیل عدم اطمینان در مورد صادرات ، تولید را متوقف كنند ، كه می تواند در آینده نواقص بیشتری را ایجاد كند.