پایان درگیری بر سر تعرفه پلکانی واردات خودرو در سال 1404
پس از هشت ماه کشمکش دولت، مجلس، دیوان عدالت اداری و سایر نهادهای تصمیمگیر، بالاخره تعرفه واردات خودرو به تصویب رسید. شورای اسلامی در روزهای پایانی هفته گذشته اصلاحیه وزارت صمت و ایجاد سامانه پلکانی تعرفه ای برای ورود خودروهای خارجی را تصویب کرد. بنابراین تعرفه های پلکانی واردات خودرو که بر اساس اصلاحیه دوم وزارت امنیت تدوین شده است، از این پس مبنای محاسبه عوارض واردات خودرو به کشورمان خواهد بود.
«عزت الله زارعی» سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر تصویب پلکانی تعرفه واردات خودرو را به رسانه ها اعلام کرد. بر اساس سیستم تعرفه پلکانی، خودروهای گرانتر با موتورهای بزرگتر، تعرفه واردات بیشتری خواهند داشت. اولین اصلاحیه وزارت صمت در خصوص تعرفه واردات خودرو با شکایت در دیوان عدالت اداری به بن بست رسید. اما وزارت حراست با انتشار اصلاحیه دوم موفق شد مصوبه نهایی مجلس را به دست آورد. پس از تصویب و تصویب مجلس، دیگر امکان اعتراض به رای وزارت صمت در دیوان عدالت اداری وجود ندارد.
افزایش تعرفه واردات خودرو به ایران در سال 1404
| دسته خودرو | حجم موتور | هزینه ورودی (درصد) |
| بنزین | تا 1500 سی سی | ۲۰ |
| بنزین | 1501 تا 2000 سی سی | 40 |
| بنزین | 2001 تا 2500 سی سی | ۱۳۰ |
| بنزین | 2501 تا 3000 سی سی | ۱۴۵ |
| بنزین | بالای 3000 سی سی | ۱۶۵ |
| هیبریدی (بنزینی/هیبریدی) | – | ۱۵ |
| برقی | – | ۴ |
بر اساس تبصره 1 قانون بودجه سال 1404 بانک مرکزی موظف است هر سه ماه یکبار دو میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دهد. ورودی خودروهای خارجی در قانون بودجه 100 درصد تعیین شده است. اما دو تفسیر از قانون بودجه ایجاد شد. در پیش نویس اول اعلام شده بود که حقوق ورودی تمامی خودروهای وارداتی به کشور باید 100 درصد باشد اما به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ها این رویه از سوی وزارت امنیت پذیرفته نشد. در نظر دوم که از سوی وزارت امنیت ارائه شد، آمده است که تعرفه خودروهای اقتصادی پایین و تعرفه واردات خودروهای گران قیمت باید بالا باشد. پس از هشت ماه مبارزه توسط نهادهای مختلف، سرانجام این مفهوم برای اجرا پذیرفته شد.