چرا امروزه بسیاری از خودروها دارای چراغ های جلوی دو قسمتی هستند؟

رواج چراغ های دوقسمتی در طراحی خودروهای مدرن تغییر چشمگیری را نسبت به ظاهر خودروهای سنتی با دو چراغ بزرگ در دو طرف نمای جلو نشان می دهد. خودروهای امروزی، به‌ویژه خودروهای شاسی بلند، سدان و حتی استیشن‌ها دارای چراغ‌های روشنایی باریک و باریکی هستند که به عنوان نشانه‌ای بصری عمل می‌کنند، در حالی که چراغ‌های اصلی اغلب در قسمت پایین سپر مخفی می‌شوند یا در بدنه خودرو ادغام می‌شوند.

در ابتدا، چراغ‌های جلوی دو طرفه برای حل چالش‌های طراحی و مونتاژ خودرو اختراع شدند، اما اکنون به یک عنصر تعیین‌کننده در طراحی تبدیل شده‌اند. اکنون چراغ های روشنایی روز مانند ابروهای درخشان عمل می کنند و ظاهری آینده نگر و پیشرفته به خودرو می دهند. این روند به وضوح در مدل هایی مانند فراری Purosangue، هیوندای کونا و توسان و سیتروئن C5 X دیده می شود. همه این خودروها از طراحی دو قسمتی چراغ های جلو برای ایجاد یک هویت بصری جسورانه استفاده می کنند. طراحی C5 X ریشه در مفهوم C-Xperience 2016 دارد که چراغ ها را با لوگوی برند ادغام می کرد.

نمونه هایی از چراغ های دو بخشی در خودروهای امروزی

در گروه Stellantis، مدل Lancia Epsilon از امضای نور LED در قسمت بالایی استفاده می کند، در حالی که چراغ های اصلی در سپر پنهان شده اند. این تفکیک عملکرد و فرم به خودروسازان اجازه می دهد تا سبک طراحی جدیدی را تجربه کنند که در آن نور به یک عنصر گرافیکی تبدیل می شود.

نوارهای نور LED نیز محبوب شده اند. این نوارها چراغ های روشنایی روز در جلو خودروهایی مانند فولکس واگن ID.4، Cupra Tavascan و محصولات برند اسمارت را به هم متصل می کنند. برخی دیگر مانند اشکودا انیاک و پژو 308 از جلوه های نورپردازی کریستالی برای ایجاد ماسک های نور استفاده می کنند.

مدل‌های لوکس مانند آئودی Q6 E-Tron و BMW i7 با چراغ‌های ال‌ای‌دی بسیار باریک و جواهرمانند که قادر به اجرای توالی‌های نوری پویا هستند، مرزهای طراحی را پشت سر گذاشته‌اند.

تسلا Cybertruck دارای یک نوار LED افقی در سراسر کاپوت با چراغ های عمودی پنهان در سپر است. این رویکرد مینیمالیستی نورپردازی را به عنصر گرافیکی تعیین کننده برند تبدیل می کند.

با رشد خودروهای برقی و حذف تدریجی توری های سنتی، روشنایی به عنصری اصلی در هویت خودروها تبدیل شده است. کانسپت هایی مانند BMW i Vision Dee پنل های LED تعاملی را معرفی کرده اند. در حالی که برندهای چینی مانند Hi-Fi، Xpeng و BYD در حال آزمایش نور تطبیقی ​​با قابلیت تغییر شکل و رنگ هستند.

چراغ های فراری و دوبخشی

در نهایت، چراغ جلو دوتایی آنها انعکاسی از یک تکامل گسترده تر در طراحی خودرو هستند. این چراغ ها نور را از یک عنصر روشنایی کاربردی به یک ویژگی قابل تنظیم تبدیل می کنند که شخصیت خودرو و زبان طراحی برند را مشخص می کند.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.

دیدگاهتان را بنویسید