اتومبیل های مدرن بیش از حد مجهز به سیستم های دستیار داخلی هستند. از لحاظ تئوریکی ، این سیستم ها نه تنها استرس راننده را کاهش می دهند ، بلکه سطح ایمنی بالاتری را نیز فراهم می کنند ، و در واقع آنها تقریباً نیز انجام می دهند ، بلکه یک مطالعه جدید نشان می دهد که کنترل کروز تطبیقی می تواند بیشتر از مزایای آن باشد.
تأثیر کنترل کروز کنترل تطبیقی بر کاهش یا افزایش تصادفات
محققان هلندی اطلاعاتی از سراسر جهان در مورد اثربخشی سیستم های کمک خودکار (ADA) در کاهش تصادفات جمع آوری کرده اند. این تحقیق بر عملکرد خاص خودرو ، از ویژگی های اطلاعاتی ساده مانند نظارت بر فشار تایر گرفته تا سیستم دوربین ، سیستم مسیریابی ، هشدارهای نقطه کور و فن آوری های ایمنی فعال ، از جمله ترمزهای اضطراری خودکار متمرکز شده است. این سیستم ها سرانجام به 4 سطح مختلف تقسیم شدند:
اول ، سیستم های اطلاعاتی – کنترل کم و فوریت
دوم ، سیستم های هشدار دهنده – کنترل کم و فوریت بالا
سوم ، سیستم های مداخله گر – کنترل بالا و فوریت بالا
چهارم ، سیستم های بهبود راحت – کنترل بالا و اضطراری کم
در شرایط واقعی جهان ، محققان نتیجه گرفتند که سه دسته اول یا هیچ تاثیری ندارند یا احتمال تصادف را کاهش می دهند. سیستم نمایش فشار باد تایر تفاوت ایجاد نمی کند ، اما دستیار حفاظت از خودرو را تا 4.9 ٪ کاهش می دهد. سیستم نظارت راننده همچنین حادثه را تا 5 ٪ کاهش می دهد. این سیستم های هشدار دهنده و مداخله گرا در این مطالعه بالاترین رتبه را دارند.
کروز کنترل استاندارد و تطبیقی ، به عنوان سیستم های بهبود راحت ، تنها سیستمهایی بودند که احتمال تصادف را افزایش دادند. کنترل کروز کنترل استاندارد 2 ٪ را افزایش داد و کنترل کروز تطبیقی این تصادف را 4.9 ٪ افزایش داد. داده های ویژه افزایش 5 ٪ برای کنترل کروز تطبیقی را نشان می دهد ، اگرچه گزارش های دیگر حاکی از آن است که این سیستم می تواند تا حدی خطر را کاهش دهد.
حواس پرتی راننده ، علت اصلی تصادفات
همانطور که ممکن است حدس بزنید ، حواس پرتی راننده دلیل کمترین امتیاز این دو سیستم است. این امر در مورد کروز کنترل استاندارد صدق می کند. کنترل کروز می تواند با انجام برخی از وظایف راننده ، آگاهی از محیط زیست خود را به شدت کاهش دهد.

یک کروز کنترل تطبیقی که به خودرو اجازه می دهد تا به طور خودکار شتاب و ترمز کند تا فاصله ایمن با سایر اتومبیل ها را حفظ کند و همچنین می تواند حواس پرتی راننده را تکمیل کند. با این حال ، این مطالعه نشان می دهد که تمام سیستم های کروز تطبیقی نمی توانند اشیاء استاتیک را به درستی شناسایی یا شناسایی کنند. از نظر تئوری ، ترمزهای اضطراری اتوماتیک باید در چنین شرایطی کار کنند ، اما همه اتومبیل های مجهز به کنترل کروز تطبیقی نیستند. راننده ممکن است فکر کند که کنترل کروز در صورت لزوم از تصادف جلوگیری می کند ، اما ممکن است اینگونه نباشد.
سرانجام ، صرف نظر از اینکه ماشین اتومبیل به کدام ماشین مجهز است ، ایمنی راننده و سایر کاربران جاده ای مسئولیت ایمنی راننده را بر عهده دارند.