براساس قطعنامه واردات دولت در سال 2 ، واردات خودرو با حجم موتور به کشور ما آزاد شده است. واردات وسایل نقلیه موتوری بیش از 1،8 سی سی از حدود یک دهه پیش ممنوع شده بود.
البته تعرفه واردات سنگین برای این اتومبیل ها وجود دارد. تعرفه واردات برای اتومبیل هایی با حجم موتور بین 2000 تا 3000 سی سی است. این 5 ٪ برای اتومبیل هایی با حجم موتور بیش از 3000 سی سی است. بنابراین ، متقاضیان واردات این خودروها برای وارد کردن خودروها با موتور فله به کشور ما باید هزینه زیادی بپردازند.
تأثیر واردات خودرو با حجم موتور بیش از 5 سی سی در بازار
آزادسازی واردات خودروها با موتور حجیم به کشور ما ممکن است راهی مثبت برای مدیریت بازار باشد. در طی یک دهه ، ممنوعیت اتومبیل با حجم موتور بیش از 6000 سی سی به کشور باعث افزایش قیمت این خودروها در بازار نجومی شد. از طرف دیگر ، وضعیت صنعت خودروهای جهان نیز با موتورهای حجیم با موتورهای کوچکتر جایگزین شده است. البته بسیاری از اتومبیل ها هنوز با موتور شش سیلندر تولید می شوند.
می توان گفت که بزرگترین مزیت آزادسازی واردات خودرو با حجم بیش از 1،8 سی سی ، شکستن قیمت بازارهای قدیمی و مردمی مانند تویوتا لندرویزر است. حدود 5 سال از واردات رسمی تویوتا Land Cruiser به کشور ما می گذرد. در این مدت ، مناظر قدیمی با قیمت بالایی منتشر شده اند. ما همچنین برای اتومبیل هایی مانند Toyota Arion ، Kia Cadenza ، Hyundai Azra ، BMW و Series 2 و مرسدس -Benz Class S. همین وضعیت را می بینیم.
![واردات خودرو با حجم موتور بیش از 2 سی سی منتشر شد [تیر ۱۴۰۴] 2 چه](https://bartarinfa.ir/wp-content/uploads/2025/06/1751279505_989_واردات-خودرو-با-حجم-موتور-بیش-از-2-سی-سی.jpeg)
از طرف دیگر ، برنامه های خودروسازان چینی برای تسلط بر بازار خودروهای لوکس ایران نیز دچار مشکل خواهند شد. خودروسازان چینی تصمیم گرفته اند از طریق مونتاژ محصولات لوکس خود ، توجه برخی از مشتریان را به خود جلب کنند. با آزاد کردن واردات خودروها با حجم بیش از 1800 سی سی ، چینی ها مجبورند اتومبیل های لوکس خود را با مشوق های بیشتر بفروشند.