چند ساعت پس از بازگشت حكم موقت دادگاه دادگستری اداری به 5 ٪ ، وزارت امیتیت از ادامه واردات خودروها به كشور خبر داد. محمد سادغ مفتاه ، معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، در مصاحبه ای با IRNA گفت که واردات خودرو در حال انجام است و اتومبیل های وارداتی در سیستم یکپارچه ادامه خواهند یافت.
به گفته معاون وزیر ، در صورت تغییر تعرفه واردات خودرو ، قیمت خودروهای وارداتی به صورت پاسخگو محاسبه می شود. معاون وزیر می گوید مسئله تعرفه ها در دست بررسی است.
در لایحه بودجه ، تعرفه واردات خودرو در کشور 5 ٪ بود. تعرفه براساس ترکیب 2 ٪ بهره تجاری و 2 ٪ وظایف گمرک است. با این حال ، در اجرایی توسط -law ، دولت حقوق ورود اتومبیل های خارجی به کشور را بر اساس حجم موتور کاهش داد. در مجریه دولت توسط -لاو ، اتومبیل هایی با حجم موتور کوچک شامل تعرفه کمتری بودند.
دادگاه عدالت اداری: تعرفه واردات خودرو 2 ٪ است
از طرف دیگر ، دادگاه دادگستری اداری همچنین بیانیه ای را برای روشن شدن مسئله تعرفه واردات خودرو صادر کرد. در بیانیه ای آمده است: “دادگاه عدالت اداری تاکنون تصمیمی برای ابطال یا لغو دولت اتخاذ كرده است.”

بیانیه دیوان عدالت اداری به موضوع بودجه بندی و تعرفه واردات در 2 ٪ اشاره دارد. تصمیم دادگاه دادگستری اداری به دلیل تضاد بین آئین نامه دولت و قانون بودجه اتخاذ شده است. البته این تصمیم به طور موقت اتخاذ شده است و باید رای نهایی صادر شود. تعرفه واردات 2 ٪ تا تصمیم نهایی برای تعیین تعرفه واردات خودرو باقی خواهد ماند. قانون بودجه سال 2 5 ٪ نرخ ثابت را برای همه اتومبیل ها تعیین کرده است.
آیا رویای دولت را با خودروسازان می بینیم؟
به نظر می رسد که به نظر می رسد جنگ سرد بین دولت و خودروسازان در بحث تعرفه اتومبیل های خارجی بوده است. از یک طرف ، دولت می خواهد با کاهش تعرفه برای اتومبیل های اقتصادی ، اتومبیل های بیشتری را به کشور بیاورد. بدیهی است که درآمد دولت با تعداد خودروهای وارداتی افزایش می یابد.
از طرف دیگر ، با ظهور اتومبیل های وارداتی ، خودروسازان احساس تهدید کرده اند. این امر به ویژه در زمینه اتومبیل های مونتاژ نسبت به گذشته صادق است. با ورود خودروهای اقتصادی مانند تویوتا کرولا ، نیسان سیلفی و هوندا سیویک ، مشتریان اتومبیل های مونتاژ قصد خرید خودروهای وارداتی را دارند. اگر ورود خودروهای خارجی حتی با تعرفه های دولتی دولتی ادامه یابد ، قیمت خودروهای خارجی به بازار فرو می رود و آنها را به عنوان گزینه ای برای خرید کیلومتر صفر تبدیل می کند.

ممکن است سرانجام در تعرفه خودرو به شرایط میانه برسیم. بر این اساس ، تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی برای حفظ نیازهای زیست محیطی به شکل کم کاهش می یابد. از طرف دیگر ، تعرفه واردات خودروهای داخل خانه در صدر باقی خواهد ماند. شرکت های وارد کننده نیز وارد اتومبیل های ترکیبی گسترده می شوند. بنابراین اتومبیل هایی مانند Nissan Silfi Max Edition ، Toyota Corolla و Corolla Cross Hybrid ، Honda HR-V و Mitsubishi Otlander هنوز هم می توانند با سرعت معقول به مشتریان برسند. بدیهی است ، در این حالت ، تأثیر واردات خودرو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.