صفحه اصلی > هوش مصنوعی : کاربران چگونه از ChatGPT استفاده می‌کنند؟ تحقیق OpenAI پاسخ می‌دهد

کاربران چگونه از ChatGPT استفاده می‌کنند؟ تحقیق OpenAI پاسخ می‌دهد

کاربران ChatGPT

OpenAI در تحقیق جدید خود ۱.۵ میلیون مکالمه را بررسی کرده است تا عادات و الگوهای استفاده کاربران ChatGPT را نشان دهد. این تحقیق با همکاری یک اقتصاددان از دانشگاه هاروارد انجام شده است و تصویری مخالف بسیاری از تصورات رایج از نحوه تعامل انسان با این چت‌بات هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

به گزارش Gizmodo، برخلاف این باور که بسیاری از افراد به صورت پنهانی درحال درددل‌کردن با هوش مصنوعی هستند، این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از ChatGPT عمدتاً حول محور وظایف عملی و کاری متمرکز است و موضوعاتی مانند روابط عاطفی و تأملات شخصی فقط بخش بسیار کوچکی از مکالمات را تشکیل می‌دهند.

کاربران ChatGPT چه کسانی هستند و از چت‌بات چه می‌خواهند؟

این تحقیق که آخرین داده‌های آن مربوط به ژوئیه ۲۰۲۵ است، نشان می‌دهد که جامعه کاربران ChatGPT در مدت اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است. در روزهای اولیه عرضه این چت‌بات، کاربران آن عمدتاً مرد بودند، اکنون شکاف جنسیتی معکوس شده است و بیش از نیمی از کاربران نام‌های زنانه دارند. همچنین این پلتفرم به شدت در میان جوانان محبوب است و نزدیک به نیمی از کل کاربران زیر ۲۶ سال سن دارند.

میزان کارهایی که کاربران در ChatGPT انجام می‌دهند

اما این کاربران از ChatGPT چه می‌خواهند؟ حدود ۷۸ درصد از تمام مکالمات در سه دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • دسته اول «راهنمایی عملی»: این دسته که محبوب‌ترین کاربرد است، شامل مواردی مانند تدریس، مشاوره برای انجام کارها و ایده‌پردازی می‌شود.
  • دسته دوم «نوشتن»: با اختصاص ۴۲ درصد از کل پیام‌های مرتبط با کار، نوشتن با اختلاف محبوب‌ترین کاربرد کاری ChatGPT است. این مورد شامل تهیه پیش‌نویس ایمیل‌ها، اسناد، ویرایش و ترجمه متن‌ها می‌شود.
  • دسته سوم «جستجوی اطلاعات»: که در آن کاربران از چت‌بات به عنوان جایگزینی برای موتورهای جستجوی سنتی بهره می‌برند.

این تحقیق همچنین تصورات رایج را زیر سؤال می‌برد؛ با وجود تمام بحث‌ها درباره جایگزینی برنامه‌نویسان توسط هوش مصنوعی، این تحقیق نشان می‌دهد که فقط ۴.۲ درصد از مکالماتی که بررسی شده، به برنامه‌نویسی و کدنویسی اختصاص داشته است.

همچنین با وجود گزارش‌ها درمورد شکل‌گیری روابط عاطفی کاربران با چت‌بات‌ها، این مطالعه نشان می‌دهد که فقط ۱.۹ درصد از مکالمات به روابط و تأملات شخصی مربوط بوده است و فقط در ۱ درصد از گفتگوها، کاربران احساسات خود را به هوش مصنوعی ابراز کرده‌اند. این آمار با یافته‌های سایر تحقیقات که نشان می‌دهد یک سوم نوجوانان از چت‌بات‌ها برای تعاملات اجتماعی استفاده می‌کنند، در تضاد است.

کاربران ChatGPT

یکی دیگر از یافته‌های این تحقیق، تغییر جهت استفاده از ChatGPT از محیط کار به زندگی شخصی است. در ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۴۷ درصد از تعاملات با این چت‌بات مرتبط با کار بود، اما این رقم اکنون به تنها ۲۷ درصد کاهش یافته است. در مقابل، استفاده‌های غیرکاری از ۵۳ درصد به ۷۳ درصد جهش کرده است.

درنهایت، یک نکته مهم را باید ذکر کنیم؛ OpenAI برای دسته‌بندی تمام ۱.۵ میلیون مکالمه و تعیین موضوع آن‌ها از خود هوش مصنوعی استفاده کرده است. این موضوع ممکن است دقت و بی‌طرفی این دسته‌بندی‌ها را مخدوش کند.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

آنتروپیک و IBM در زمینه هوش مصنوعی وارد همکاری استراتژیک شدند

شرکت IBM اعلام کرده که برای افزودن هوش مصنوعی به محصولات نرم‌افزاری…

۱۴۰۴-۰۷-۱۶

گوگل مدل Gemini 2.5 Computer Use را با قابلیت کنترل مرورگر معرفی کرد

گوگل از یک مدل تخصصی و جدید به نام Gemini 2.5 Computer…

۱۴۰۴-۰۷-۱۶

جایزه ۳۰ هزار دلاری برای کشف باگ در سرویس‌های هوش مصنوعی گوگل!

گوگل یک برنامه جدید اهدای پاداش بابت شناسایی باگ‌ها در محصولات هوش…

۱۴۰۴-۰۷-۱۶

دیدگاهتان را بنویسید