اتوبوس های چینی در دانمارک را می توان از چین کنترل کرد!
تصور کنید در ایستگاه اتوبوس منتظر هستید، ساعت خود را چک می کنید و با خود می گویید: اتوبوس دیر کرده یا یکی در کشور دیگری آن را خاموش کرده است؟! به عصر جدیدی از پارانویای حمل و نقل عمومی خوش آمدید، که به لطف موویا دانمارک و ناوگان اتوبوس های برقی چینی آن امکان پذیر شد.
نگرانیهایی در دانمارک پس از اینکه مشخص شد اتوبوسهای Yutang میتوانند از راه دور توسط سازنده یا هر کسی که به سیستمهای کامپیوتری این شرکت دسترسی دارد غیرفعال شود، افزایش یافته است. اگرچه هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است، اما احتمال وقوع آن مسئولان را به شدت نگران کرده است.
این کشف نگرانی هایی را در مورد امنیت ملی ایجاد کرده است. مقامات دانمارکی در حال بررسی نحوه محدود کردن دسترسی ناخواسته در حین بهره مندی از مزایای اتوبوس های متصل هستند.
پس از اینکه Rotter، بزرگترین اپراتور حمل و نقل عمومی نروژ، نقص امنیتی در ناوگان اتوبوس های Utang خود را کشف کرد، دانمارک نیز از این موضوع آگاه شد.
این اتوبوس های ساخت چین دارای سیم کارت رومانیایی هستند. به گفته یوتانگ، این سیم کارت ها برای دریافت به روز رسانی های نرم افزاری و عملیات عیب یابی فنی از راه دور نصب می شوند.
احتمال خرابکاری در اتوبوس های چینی
روتر هیچ شواهدی از فعالیت مخرب پیدا نکرد. با این حال، شرکت حملونقل نروژی خاطرنشان کرد که این قابلیت دسترسی از راه دور میتواند به شخصی از یک کشور دیگر اجازه دهد تا سیستمهای الکترونیکی اتوبوسها را در اختیار بگیرد، آنها را خاموش یا درها را قفل کند و افراد را داخل آن به دام بیاندازد.
شرکت حملونقل عمومی دانمارکی موویا میگوید 469 اتوبوس برقی چینی را اداره میکند که 262 مورد آن توسط یوتونگ ساخته شدهاند. یوتانگ به گاردین گفت که کاملاً با قوانین، مقررات و استانداردهای صنعتی کشورهایی که خودروها در آن کار می کنند، مطابقت دارد. این سازنده چینی می گوید داده های خودروهای مستقر در اتحادیه اروپا را در مرکز داده خدمات آمازون در فرانکفورت ذخیره می کند.
هر چند یوتانگ و چین در کانون توجه هستند، نگرانی در مورد خودروهای متصل به همین جا ختم نمی شود. با افزایش تعداد خودروهایی که قادر به دریافت به روز رسانی OTA و انتقال داده هستند، نگرانی های بیشتری ایجاد خواهد شد.

در اوایل سال جاری، وزارت بازرگانی ایالات متحده قانونی را تصویب کرد که خرید سخت افزار و سیستم های نرم افزاری متصل از روسیه و چین را ممنوع می کند.
حتی سازندگان لاستیک نیز از این امر مصون نیستند. فناوری تایر سایبری مجهز به حسگر پیرلی که تا حدی از طریق سهام Sinocom به چین مرتبط است، با محدودیتهای قانونی بالقوه مواجه شده است.