چرا خودروها موتور 7 سیلندر ندارند؟
در طول تاریخ صنعت خودروسازی، سازندگان موتورهای دو تا شانزده سیلندر را آزمایش کردهاند، اما موتور هفت سیلندر هرگز در خودروهای جادهای استفاده نشده است. دلیل آن در هندسه، تعادل، عملی بودن و کاهش هزینه خلاصه می شود.
یک موتور 7 سیلندر به میل لنگ با فاصله 51.43 درجه نیاز دارد. بر خلاف فاصله معمولی 60 درجه یک شش خطی یا فاصله 45 درجه ای یک V8، این فاصله نامنظم ماشینکاری و طراحی را پیچیده می کند. مهندسان در ساخت میل لنگی که بتواند تنش ها را بدون خمش بیش از حد تحمل کند با چالش هایی مواجه خواهند شد.
عملکرد روان موتور بستگی به این دارد که چگونه نیروهای پیستون یکدیگر را خنثی می کنند. موتورهای شش سیلندر خطی و V8های متقاطع به طور طبیعی متعادل هستند، اما یک هفت سیلندر نمی تواند به همان هماهنگی دست یابد. اگرچه یک موتور هفت سیلندر نرم تر از یک موتور سه یا پنج سیلندر کار می کند، اما همچنان لرزش های ناخوشایندی ایجاد می کند که جذابیت آن را کاهش می دهد.
سایر مشکلات موتور 7 سیلندر
موتورهای هفت سیلندر خطی طولانی هستند و باعث بروز مشکلاتی در بسته بندی خودروها می شوند. همچنین در دور موتور بالا، خطر خم شدن میل لنگ وجود دارد. در مقابل، موتورهای پنج سیلندر (آئودی کواترو، ولوو 850R) تعادلی بین کوچکی و جذابیت برقرار می کنند، در حالی که موتورهای سه سیلندر در خودروهای کوچک از تعادل بهره می برند. اما موتورهای هفت سیلندر بسیار بزرگ و نامتعادل هستند.
موتورهای هفت سیلندر را می توان در کشتی ها یا ماشین آلات کشاورزی که با سرعت کم کار می کنند، یافت. در سرعت موتور چند صد دور در دقیقه، فلایویل های بزرگ می توانند ارتعاشات را کاهش دهند. اما در خودروهای جاده ای که موتور آن تا 7000 دور در دقیقه کار می کند، چنین راه حل هایی غیرعملی است.

موتور هفت سیلندر مزیت خاصی نسبت به موتور شش یا هشت سیلندر ندارد. این موتور پیچیدگی، لرزش و مشکلات بسته بندی را بدون بهبود عملکرد یا کارایی اضافه می کند. اگر دلیل قانع کننده ای برای ساخت چنین موتوری وجود داشت، خودروسازان ده ها سال پیش آن را امتحان می کردند.
با ظهور خودروهای هیبریدی و الکتریکی، دعوا بر سر تعداد سیلندرها در حال فراموشی است. موتورهای الکتریکی انتقال قدرت نرم، گشتاور عالی و تعادل عالی را ارائه می دهند. در همین حال، موتورهای سه، چهار، شش و هشت سیلندر توربوشارژ نیازهای فعلی را برآورده می کنند.
ایده ساخت موتور هفت سیلندر به دلیل غرش بالقوه و نادر بودن آن همچنان جذاب است. با این حال، علاقهمندانی که به دنبال موتورهای خاص هستند میتوانند RX-7 چرخشی مزدا، V4 جمع و جور لانچیا، V5 عجیب و غریب فولکس واگن یا W8 دردسرساز این شرکت آلمانی را بررسی کنند.