صفحه اصلی > غذای ایرانی : طرز تهیه خورش سبزی فسنجان با سویا; مخصوصا برای گیاهخواران

طرز تهیه خورش سبزی فسنجان با سویا; مخصوصا برای گیاهخواران

طرز تهیه خورش سبزی فسنجان با سویا مخصوصا برای گیاهخواران

اگر گیاهخوار هستید و یا به هر دلیلی تمایلی به خوردن گوشت یا مرغ ندارید می توانید خورش فسنجان را به صورت گیاهی با سویا تهیه کنید. اما طرز تهیه خورش فسنجان با سویا چگونه است؟ در این مقاله از بخش آشپزی سایت برترین فا می تواند با طرز تهیه فسنجان گیاهی با سویا آشنا شوید:

طرز تهیه خورش فسنجان با کوفته سبزی

برای تهیه این خورش حدود 1 ساعت زمان لازم است و برای پخت آن باید 2 تا 3 ساعت وقت بگذارید.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان با سویا

سویای خشک 1 لیوان فرانسوی دسته دار
مغز گردو خرد شده 2 عدد لیوان فرانسوی دسته دار
یک پیاز 2 عدد متوسط
نشاسته گندم 1 قاشق غذاخوری
رب انار 5 تا 6 قاشق غذاخوری
آرد گندم قاشق
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه کافی
کره یا روغن کافی
آب سرد 2 عدد لیوان فرانسوی دسته دار
دانه های انار
کافی

طرز تهیه خورش فسنجان با سویا

در ادامه این قسمت می توانید با مراحل تهیه خورش فسنجان با سویا آشنا شوید.

مرحله اول: دانه های سویا را خیس کنید

برای شروع، باید دانه های سویا را در آب بریزید و حدود نیم ساعت تا یک ساعت صبر کنید. وقتی دانه های سویا نرم شدند آن ها را آبکش کنید و با دست فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

مرحله دوم: دانه های سویا را آسیاب کنید

بعد از اینکه آب اضافی سویا خارج شد، می توانید آن را در چرخ گوشت بریزید و سپس چرخ کنید تا بافت ریز پیدا کند.

مرحله 3: گردو را خرد کنید

پوسته ها را بشکنید و مغز گردو را در چرخ یا چرخ گوشت چرخ کنید. برای تهیه خورش فسنجان باید گردوها را خیلی ریز خرد کنید تا روغن آنها راحتتر گرفته شود.

مرحله چهارم: پیاز را رنده کنید

یک پیاز را ریز رنده کنید و سپس با دست فشار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. اگر تهیه آب پیاز برایتان سخت است، می توانید از پودر پیاز نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید.

مرحله 5: سس کوفته را آماده کنید

برای تهیه کوفه قلکالی باید یک قاشق گردوی آسیاب شده را با سویا آسیاب شده ترکیب کنید. پیاز رنده شده را اضافه کنید. برای اطمینان بهتر است یکبار دیگر مواد را آسیاب کنید تا بافت آنها نرمتر شود. سپس مقداری پودر فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، 1 قاشق غذاخوری آرد گندم و 1 قاشق غذاخوری نشاسته گندم را به مواد اضافه کنید و خمیر را با دست ورز دهید تا خمیری شود.

مرحله ششم: به خمیر کوفته های قلقلی استراحت دهید

در این مرحله باید مخلوط کوفته کلخلی را در ظرفی ریخته و روی آن را سلفون بپوشانید. سپس ظرف را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد آماده شود.

مرحله 7: کوفته ها را آماده کنید

بعد از نیم ساعت مخلوط گوشت را از یخچال خارج کرده و دوباره کمی ورز دهید و سپس به شکل کوفته درست کنید. در ماهیتابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید روغن داغ شود و سپس کوفته های کلکالی را در تابه سرخ کنید. وقتی تمام قسمت های کوفته قلقلی در روغن سرخ شد، می توانید آن را از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید.

مرحله هشتم: پیاز و گردو را در روغن سرخ کنید

پیاز را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. در قابلمه مقداری روغن یا کره بریزید و سپس پیازها را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه را به پیاز داغ اضافه کنید و سپس گردوی آسیاب شده را اضافه کنید. مواد را به مدت 5 تا 6 دقیقه تفت دهید تا روغن گردو خارج شود.

مرحله نهم: خورش فسنجان را آماده کنید

در این مرحله باید ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. بگذارید آب شروع به جوشیدن کند، سپس کوفه قلکالی را در آب قرار دهید. شعله گاز را کم کنید و بگذارید خورش با حرارت ملایم بجوشد و روغن را اضافه کنید. در 30 دقیقه آخر پخت خورش می توانید مقداری رب انار به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را نیمه باز بگذارید.

مرحله دهم: خورش فسنجان را سرو کنید

اجازه دهید آب خورش کم شود و خورش به غلظت مناسب برسد. در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل اضافه کنید. اگر طعم خورش خود را دوست دارید می توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید. سپس خورش را در ظرفی بریزید و با دانه های انار تزیین کنید و با برنج زعفرانی سرو کنید.

طرز تهیه خورش سبزی فسنجان با سویا

نکات و ترفندهای طرز تهیه خورش فسنجان با سویا

  • برای افزایش غلظت این خورش می توانید مقداری آرد را با آب سرد ترکیب کرده و سپس به خورش اضافه کنید.
  • برای تیره شدن رنگ خورش فسنجان می توانید گردو را کمی بیشتر تفت دهید. مراقب باشید زیاد تفت دادن گردو باعث سوختن آنها شود. برای تیره شدن رنگ فسنجان، شمالی ها کفگیر آهنی را روی شعله گاز گرم می کنند و سپس در خورش می گذارند، این کار باعث تیره شدن فسنجان شما می شود.
  • خورش فسنجان باید با حرارت ملایم به مدت طولانی بپزد پس برای تهیه این غذا باید صبور باشید.
  • برای تهیه خورش فسنجان به جای استفاده از گردو می توانید به نسبت مساوی از مغز گردو و بادام زمینی استفاده کنید.
  • افزودن شکر به این غذا کاملا اختیاری است. اگر برای تهیه این خورش از رب انار استفاده می کنید نیازی به اضافه کردن شکر نیست.
  • اگر می خواهید خورش سبزی فسنجان را با سویا تهیه کنید، می توانید به جای تهیه کوفته قلقلی از شله درشت سویا که مخصوص خورش است استفاده کنید. در این روش باید پرها را بدون آسیاب و درشت با پیاز سرخ کنید و داخل خورش بریزید.
  • برای تهیه این غذا بهتر است از سویای غیر تراریخته استفاده کنید.

در این مطلب به بهترین طرز تهیه خورش فسنجان با سویا اشاره شد. این خورش پرطرفدار و خوشمزه را می توانید بدون کوچکترین گوشت و مرغ تهیه کنید و از طعم این غذای خوشمزه گیاهی لذت ببرید. اگر تجربه تهیه خورش فسنجان با سویا را دارید می توانید نظرات و تجربیات خود را با ما و دوستانی که به آشپزی علاقه دارند در میان بگذارید.

گردآوری شده از مجله اکالا

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

طرز تهیه گوجه بادمجانی با گوشت چرخ کرده; ساده و سریع

غذای گوجه فرنگی بادمجان با گوشت چرخ کرده ترکیبی از طعم ترش…

۱۴۰۳-۰۶-۲۶

ساده ترین روش تهیه مرغ; بدون سرخ کردن و طعم دهنده

مرغ یکی از پر مصرف ترین گوشت ها در آشپزی است که…

۱۴۰۳-۰۶-۲۵

طرز تهیه مرغ سماق با پودر زنجبیل; معطر و خوش طعم

مرغ سماق با پودر زنجبیلترکیبی بی نظیر از طعم های سنتی دارد.…

۱۴۰۳-۰۶-۲۳

دیدگاهتان را بنویسید