صفحه اصلی > غذای ایرانی : 3 روش پخت برنج دودی; آبکش، کت و ترکیبی

3 روش پخت برنج دودی; آبکش، کت و ترکیبی

3 روش پخت برنج دودی آبکش، کت و ترکیبی

برنج دودی نوعی برنج شمالی است که با قرار گرفتن در معرض دود چوب معطر می شود. این برنج معمولا به تنهایی یا همراه با برنج های دیگر تهیه می شود. در این مقاله از وبلاگ آکالا می توانید از 3 استفاده کنید طرز پخت برنج دودی به طور کامل با یکدیگر آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه برنج دودی

برای تهیه برنج دودی به روش کته به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

برنج دودی 2 عدد لیوان فرانسوی دسته دار
اب 3 عدد لیوان فرانسوی دسته دار
نمک کافی
کره یا روغن پخت و پز کافی

طرز پخت برنج دودی

تهیه برنج دودی مانند هر نوع برنج دیگری است، اما سریعتر از سایر انواع برنج پخته می شود. پخت برنج دودی حدود 30 دقیقه طول می کشد. در ادامه این قسمت می توانید به طور کامل با طرز پخت برنج دودی آشنا شوید.

مرحله 1: برنج را بشویید

برای شروع باید برنج را با آب فراوان بشویید و چندین بار آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود. به یاد داشته باشید که برنج را باید شست تا زمانی که آب آن شفاف و تمیز شود.

مرحله دوم: برنج را خیس کنید

در این مرحله برنج را در یک کاسه آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب خیس بخورد. این به پخت بهتر برنج کمک می کند. به خاطر داشته باشید که خیساندن برنج به پخت بهتر آن کمک می کند، اما هر چه مدت زمان بیشتری برنج را خیس کنید، بوی دود آن کمتر می شود.

مرحله سوم: برنج، آب و نمک را داخل قابلمه بریزید

برنج را با مقداری آب و نمک در قابلمه بریزید. مقدار آب اضافه شده برای پخت برنج باید حدود 1 انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

مرحله 4: برنج را بپزید

قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را روی دمای متوسط ​​تنظیم کنید. اجازه دهید آب برنج کمی تبخیر شود. این مرحله حدود 7 تا 8 دقیقه طول می کشد، سپس باید شعله گاز را کم کنید و مقداری روغن یا کره روی برنج بریزید.

مرحله 5: برنج را بجوشانید

درب قابلمه را با درب بپوشانید و روی قابلمه قرار دهید. 20 تا 30 دقیقه با حرارت ملایم صبر کنید تا برنج دم بکشد و آماده است. در نظر داشته باشید که برنج دودی کمی زودتر از برنج سفید پخته می شود، پس آن را برای مدت کوتاه تری بپزید و مراقب باشید برنج له نشود.

دستور پخت برنج دودی به شکل کیت

مواد لازم برای تهیه برنج دودی آبکش شده

برای تهیه برنج دودی به روش صافی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

برنج دودی 2 عدد لیوان فرانسوی دسته دار
اب 6 عدد لیوان فرانسوی دسته دار
نمک کافی
کره یا روغن پخت و پز کافی

مراحل تهیه برنج دودی

برای تهیه و پخت برنج دودی به روش صافی حدود 30 تا 40 دقیقه زمان لازم است. در ادامه این قسمت می توانید با مراحل تهیه برنج دودی آبکش شده آشنا شوید.

مرحله اول: برنج را بشویید و خیس کنید

برای شروع باید برنج را با آب فراوان بشویید و سپس در ظرف آب بریزید. اجازه دهید برنج حدود 2 تا 3 ساعت در آب خیس بخورد.

مرحله 2: برنج را بجوشانید

در قابلمه ای حدود 6 لیوان آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند، سپس می توانید برنج را آبکش کرده و به آب در حال جوش اضافه کنید.

مرحله 3: برنج را آبکش کنید

حدود 7 دقیقه صبر کنید تا برنج در آب بجوشد و ور بیاید، وقتی سطح برنج نرم شد و داخل آن هنوز کمی سفت شد، یعنی برنج شما آماده آبکشی است. برنج را در آبکش بریزید و سپس مقداری آب سرد روی برنج بریزید تا فرآیند پخت متوقف شود.

مراحل تهیه برنج دودی آبکش

مرحله 4: برنج را بجوشانید

در این مرحله باید در قابلمه مورد نظر مقداری روغن بریزید و ته قابلمه مقداری برنج یا نان بریزید. سپس برنج را اضافه کنید. روی برنج کمی روغن یا کره بریزید. درب قابلمه را با درب بپوشانید و اجازه دهید برنج شما حدود 30 دقیقه دم بکشد.

طرز تهیه برنج ساده و دودی به صورت ترکیبی

از آنجایی که برنج دودی عطر زیادی دارد، اکثر مردم این برنج را در ترکیب با برنج سفید تهیه می کنند. برای پخت این برنج نسبت برنج دودی به معمولی بستگی به ذائقه شما دارد. در این روش معمولا از برنج دودی و سفید به مقدار مساوی استفاده کنید.

اگر بوی دود برنج را بیشتر دوست دارید، می توانید نسبت برنج دودی را افزایش دهید و اگر دوست دارید بوی دود ملایمی در برنج احساس کنید، باید نسبت را کاهش دهید. این برنج را می توانید با آبکش کردن و پختن آن تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

برنج دودی چیست؟

برنج دودی نوعی برنج است که چند ساعت در معرض دود چوب قرار می گیرد تا طعم آن تغییر کند. رنگ این برنج قهوه ای تیره و طعمی شبیه به فندقی و گردو دارد. برای دود کردن برنج معمولا از چوب هایی مانند چوب بلوط، چوب گردو، چوب کاج و چوب فندق استفاده می شود.

این برنج فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی بیشتری نسبت به برنج معمولی دارد. جالب است بدانید که دود کردن برنج از قدیم الایام یک روش سنتی برای نگهداری برنج محسوب می شد.

در واقع در زمان های قدیم برای خشک کردن برنج از روش دود کردن استفاده می کردند. این نه تنها ماندگاری برنج را افزایش می دهد، بلکه از رشد باکتری ها و فساد برنج نیز جلوگیری می کند.

نکات و تکنیک های پخت برنج دودی

نکات و تکنیک های تهیه برنج دودی

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه برنج دودی اشاره می کنیم. با ما بمان.

  • مدت زمان پخت برنج دودی کمی کمتر از برنج سفید است، بنابراین هر زمان که احساس کردید برنج شما پخته شده است، می توانید شعله گاز را خاموش کنید.
  • برنج دودی با کیفیت های مختلفی تولید می شود. اگر از چوب رنگ شده برای تهیه برنج دودی استفاده شود، کیفیت برنج تحت تاثیر قرار می گیرد و دود حاصل از آن سرطان زا می شود.
  • در روش آبکش کردن برنج بعد از جوشیدن برنج یک دانه از آن را بردارید و بین ۲ انگشت خود فشار دهید. اگر سطح برنج نرم و داخل آن سفت است به این معنی است که برنج شما آماده آبکشی است.
  • برای خوشبوتر و خوش طعم شدن برنج دودی خود می توانید مقداری زعفران به آن اضافه کنید.

برنج دودی برنجی بی نظیر با رایحه ای خاص است که روش پخت آن تفاوت چندانی با برنج معمولی ندارد. عطر این برنج با ذائقه اکثر ایرانیان سازگار است. اگر تجربه درست کردن این برنج را دارید می توانید نظرات و تجربیات خود را در این مقاله به اشتراک بگذارید مجله آشپزی اکالا را با ما و دوستان خود که به آشپزی علاقه دارند به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در این قسمت متداول ترین سوالات شما در مورد طرز پخت برنج دودی ذکر شده است.

برنج دودی را با چه خورشی بپزم؟

در پاسخ به این سوال که برنج دودی را با چه بخوریم باید بگوییم که این برنج را می توانید با انواع خورش، ماهی، مرغ و هر چیزی که دوست دارید سرو کنید.

چگونه بوی برنج دودی را از بین ببریم؟

برای از بین بردن بوی برنج دودی می توانید برنج را برای مدت طولانی تری در آب خیس کنید تا بوی آن کاهش یابد. افزودن مقداری سبزی خشک، زیره، هل و دارچین به این برنج نیز بوی آن را کاهش می دهد.

1716139407 891 2 طرز تهیه آبگوشت بامیه خوشمزه به روش ایلامی و

گردآوری شده از مجله اکالا

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

طرز تهیه گوجه بادمجانی با گوشت چرخ کرده; ساده و سریع

غذای گوجه فرنگی بادمجان با گوشت چرخ کرده ترکیبی از طعم ترش…

۱۴۰۳-۰۶-۲۶

ساده ترین روش تهیه مرغ; بدون سرخ کردن و طعم دهنده

مرغ یکی از پر مصرف ترین گوشت ها در آشپزی است که…

۱۴۰۳-۰۶-۲۵

طرز تهیه مرغ سماق با پودر زنجبیل; معطر و خوش طعم

مرغ سماق با پودر زنجبیلترکیبی بی نظیر از طعم های سنتی دارد.…

۱۴۰۳-۰۶-۲۳

دیدگاهتان را بنویسید