صفحه اصلی > غذای ایرانی : طرز تهیه نان قابلمه خانگی; اصلی و خوشمزه

طرز تهیه نان قابلمه خانگی; اصلی و خوشمزه

طرز تهیه نان قابلمه خانگی اصلی و خوشمزه

نان دیقی یکی از نان های اصیل و خوشمزه ایرانی است. همانطور که از نام آن پیداست این نان در قابلمه پخته می شود. نان قابلمه ای به روش های مختلف و در اندازه های مختلف تهیه می شود. نان دیجی بافت بسیار نرم و طعمی بی نظیر دارد. اگر علاقه مند به چشیدن طعم های جدید هستید، توصیه می کنیم از امتحان این نان غافل نشوید. در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا، طرز تهیه نان قابلمه ای ما قدم به قدم به همراه تمام نکات مهمی که در تهیه آن باید بدانید را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه نان قابلمه

برای تهیه نان قابلمه ای به مواد زیر نیاز دارید:

آرد سفید 3 فنجان
با تشکر 3 قاشق غذاخوری
مخمر فوری 1 قاشق چایخوری
آب ولرم 1 فنجان
روغن مایع 1/4 فنجان
نمک 1 قاشق چایخوری
کنجد یا سیاه دانه هرچقدر دوست داری

مواد اولیه را با تخفیف از اکالا خریداری کنید

طرز تهیه نان قابلمه ای

مدت زمان تهیه مواد اولیه و استراحت خمیر 2-1 ساعت و زمان انتظار برای تهیه نهایی این نان 35-25 دقیقه می باشد.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش برای 2-3 نفر مناسب است و به راحتی می توانید با جمع و ضرب ساده مقدار مواد را افزایش دهید و این نان های جذاب را در حجم بیشتری تهیه کنید. درجه سختی تهیه این نان در رده متوسط ​​قرار دارد.

مرحله اول: تهیه مخمر

شکر و مخمر را در ظرف مناسبی بریزید و با هم مخلوط کنید. آب ولرم را به مخلوط داخل ظرف اضافه کنید و در ظرف را بپوشانید. توجه داشته باشید که دمای آب ولرم برای فعال شدن مخمر بسیار مهم است. از آب خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید. چون از فعال شدن مخمر جلوگیری می کند در نتیجه نان شما حجیم نمی شود و بافت سنگین و خشکی به خود می گیرد. 5-10 دقیقه زمان دهید تا مخمر فعال شود.

در تهیه این نان بهتر است از خمیر مایه فوری استفاده کنید و قبل از مصرف دقت کنید که تاریخ انقضا نگذشته باشد. مخمری که تازه نباشد یا تاریخ انقضا آن گذشته باشد کار نمی کند.

مرحله دوم: تهیه و افزودن مواد خشک

آرد را 1-2 بار الک کنید تا ناخالصی ها گرفته شود. نمک را به آرد الک شده اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. مواد خشک را به مخلوطی که در مرحله قبل آماده کردید اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن روغن مایع

روغن مایع را به مخلوط فوق اضافه کنید. خمیر را به مدت 5-10 دقیقه خوب ورز دهید تا بافت نان نرم و کشدار شود.

اگر همزن برقی در دسترس دارید، می توانید تیغه ورز دهنده را به همزن متصل کرده و خمیر را چند دقیقه ورز دهید.
طرز پخت نان قابلمه

مرحله چهارم: استراحت دادن به خمیر

وقتی خمیر به بافت نرمی رسید، زمان استراحت دادن به خمیر است. یک کاسه بزرگ را با قلم مو و کمی روغن چرب کنید و خمیر را داخل آن بریزید. روی کاسه را با یک پارچه تمیز بپوشانید و به مدت 1 تا 2 ساعت در جای گرم بگذارید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله 5: خمیر را به قابلمه انتقال دهید و کنجد را اضافه کنید

در این مدت فر را با دمای 220 درجه سانتیگراد گرم کنید. یک قابلمه چدنی یا تابه چدنی را گرم کنید. از قابلمه یا تابه چدنی استفاده کنید تا حرارت به طور یکنواخت به نان برسد. پس از استراحت و غلیظ شدن خمیر را از ظرف خارج کرده و روی میز کار کمی ورز دهید تا خمیر پف کند. خمیر را به شکل توپ در آورید و روی آن را با کنجد یا سیاه دانه تزئین کنید. خمیر را در قابلمه داغ قرار دهید و درب آن را ببندید.

برای درست کردن نان های کوچکتر می توانید خمیر را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و کنار هم در تابه قرار دهید. در این مرحله می توانید ادویه های مورد علاقه خود مانند زیره، رازیانه یا پاپریکا را نیز روی خمیر نان اضافه کنید. برای تهیه نان های مغزدار کافی است وسط خمیر را با مواد دلخواه مانند پنیر، سبزیجات یا گوشت پر کنید.

مرحله ششم: پخت نان

قابلمه حاوی نان را به مدت 15-20 دقیقه در فر قرار دهید تا نان بپزد. دمای فر و زمان پخت بسته به نوع فر و ضخامت نان ممکن است متفاوت باشد. برای طلایی تر شدن نان ها می توانید در چند دقیقه آخر پخت فر گریل را روشن کنید.

مرحله هفتم: خنک کردن و بریدن نان

بعد از پخت نان ها را از تابه خارج کرده و روی توری سیمی قرار دهید تا خنک شوند سپس نان را برش دهید.

این نان را می توانید با هر نوع غذایی اعم از صبحانه، ناهار و شام سرو کنید.
دستور پخت نان قابلمه
امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید این نان های جذاب را طبق روش ساده و کامل فوق تهیه کرده و در کنار عزیزانتان میل کنید. اگر شما نیز از ترفندهایی برای بهتر شدن بافت و طعم نان استفاده می کنید، خوشحال می شویم اگر آن نکات را با ما و سایر دوستان علاقه مند در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

1720098087 678 ناهار تکراری درست نکنید طرز تهیه خورش هلو

گردآوری شده از مجله اکالا

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

2 طرز تهیه نان سیر رستورانی; پیش غذای فوری و بدون دردسر

نان سیر یکی از آن خوراکی هایی است که در اولین لقمه…

۱۴۰۳-۰۷-۲۷

طرز تهیه مرغ کبابی بدون دود و باربیکیو; برای آپارتمان نشینان

مرغ کبابی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین انواع باربیکیو است که…

۱۴۰۳-۰۷-۲۶

طرز تهیه زیتون دمی; طعمی که شما را به شمال کشور می برد

دمی زیتون یکی از غذاهای سنتی و قدیمی است که اصل آن…

۱۴۰۳-۰۷-۲۴

دیدگاهتان را بنویسید