صفحه اصلی > ایران گردی : دشت مغان اردبیل; طبیعت شگفت انگیز و تاریخ پنهان را کشف کنید

دشت مغان اردبیل; طبیعت شگفت انگیز و تاریخ پنهان را کشف کنید

دشت مغان اردبیل طبیعت شگفت انگیز و تاریخ پنهان را.webp

دشت مغان اردبیل یکی از زیباترین مناطق شمال غرب ایران است که به دشت مغان نیز معروف است. به دلیل چشم اندازهای وسیع، رودخانه هایی با آب دلپذیر، مقصدی جذاب برای دوستداران طبیعت است.

از گذشته های دور تا دوران نادرشاه این منطقه از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت بوده است. در این مقاله از مجله علی بابا با دشت مغان یکی از بهترین مکان های دیدنی اردبیل آشنا می شویم.

دشت مغان کجاست؟

دشت مغان در شمال استان اردبیل و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است.

چگونه به دشت مغان برویم؟

برای رسیدن به دشت مغان می توانید از تهران به اردبیل رانندگی کنید و سپس به دشت مغان بروید. قسمت اعظم جاده آسفالت است و به راحتی قابل دسترسی است.

دشت مغان چند هکتار است؟

دشت مغان حدود 400 هزار هکتار وسعت دارد و یکی از بزرگ ترین دشت های کشاورزی شمال غرب ایران به شمار می رود.

“بهترین

[accordiontitle=”ThebesttimetotraveltoMoghanplainisspringandsummerbecauseintheseasonsitsgreennatureandcoolairprovideapleasantandrelaxingexperienceرافراهمی‌کند[accordiontitle=”ThebesttimetotraveltoMoghanplainisspringandsummerbecauseintheseseasonsitsgreennatureandcoolairprovideapleasantandrelaxingexperience[accordiontitle=”بهترینزمانبرایسفربهدشتمغانبهاروتابستاناست،زیرادراینفصولطبیعتسرسبزوهوایخنکآن،تجربه‌ایلذت‌بخشوآرامش‌بخشرافراهممی‌کند

آشنایی با دشت مغان

دشت مغان با طبیعت سرسبز و رودخانه های فراوان، تنوع زیستی، مزارع حاصلخیز، جاذبه های طبیعی و تاریخی اطراف آن. آب و هوای مطبوع دشت مغان اردبیل و سرسبزی اطراف آن برای گذراندن تعطیلات و به دور از هیاهوی شهر مناسب است.

عکس از: سایت مهرنیوز

دشت مغان کجاست؟

دشت مغان در منطقه شمال غرب ایران و در مرز ایران و آذربایجان و در منطقه مغان واقع شده است. برای رسیدن به دشت مغان نادرشاه می توانید بیشتر مسیر (جاده های آسفالته) را رانندگی کنید. همچنین پیاده روی بخشی از مسیر ضروری است.

موقعیت مکانی دشت مغان در گوگل مپ

فاصله تهران تا دشت مغان

فاصله تهران تا دشت مغان حدود 750 کیلومتر است که با ماشین حدود 9 تا 10 ساعت زمان می برد. می توانید از جاده های اصلی اردبیل و سپس به دشت بروید.

فاصله تهران تا دشت مغان

عکس از: سایت مهرنیوز

آب و هوای دشت مغان

این دشت آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد که آن را به طبیعتی چهارفصل تبدیل کرده است. در فصل بهار می توانید از طبیعت سرسبز و هوای خنک آن لذت ببرید.

تابستان ها گرم و مطبوع است، اما به دلیل نزدیکی به رودخانه ها و مزارع، هوا همچنان مطبوع است. در پاییز مناظر رنگارنگ و هوای معتدل را خواهید دید. در زمستان ها هوای منطقه سرد و برفی است.

دشت مغان نادرشاه

عکس از: سایت مهرنیوز

بهترین زمان برای سفر به دشت مغان

بهترین زمان برای سفر به دشت بهار و تابستان است. سرسبزی طبیعت در این دو فصل به اوج زیبایی خود می رسد. همچنین در تعطیلات نوروز و به دلیل معتدل بودن هوا، گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند.

تاریخ دشت مغان

دشت مغان از قدیم الایام به دلیل موقعیت جغرافیایی و حاصلخیزی اراضی آن مورد توجه بوده است. این دشت در زمان حکومت های مختلف از جمله در دوران نادرشاه نقش مهمی در تامین محصولات کشاورزی و دامی داشته است. همچنین به عنوان یک منطقه استراتژیک برای تجارت و کشاورزی شناخته می شد.

تاریخ دشت مغان

عکس از: سایت مهرنیوز

پوشش گیاهی و جانوری دشت

دشت مغان به عنوان یکی از مناطق حاصلخیز با پوشش گیاهی متنوع از جمله گندم، جو، یونجه زارها و مراتع سرسبز شناخته می شود. این دشت همچنین زیستگاه گونه های مختلف جانوری از جمله آهو، خرگوش، روباه و پرندگان مهاجر است.

دشت مغان

عکس از: سایت مهرنیوز

جمعیت دشت مغان

دشت مغان محل زندگی اقوام بومی است که بیشتر به کشاورزی و دامداری می پردازند. جمعیت این منطقه عمدتاً روستایی است و به دلیل خاک حاصلخیز، اقتصاد محلی بر پایه دامداری استوار است. همچنین مردم دشت مغان اردبیل به مهمان نوازی و ساده زیستی معروف هستند.

نقاط مختلف دشت

دشت مغان از تنوع جغرافیایی بالایی برخوردار است. این دشت به سه قسمت اصلی کوهستانی، کوهپایه ای و جلگه ای تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

– کوهستانی

این منطقه در قسمت های مرتفع دشت واقع شده و به دلیل ارتفاع بیشتر از آب و هوای خنک تر و پوشش گیاهی متراکم تری برخوردار است. کوه های اطراف جلوه ای دیدنی و منحصر به فرد به این قسمت بخشیده است.

منطقه مغان اردبیل

عکس از: سایت مهرنیوز

– کوهپایه ها

در این بخش، دشت به دامنه‌های کوه اطراف می‌پیوندد و منطقه معتدل‌تری با چشم‌اندازهای زیبا از مراتع و رودخانه‌ها پدیدار می‌شود. این بخش برای دامداری و کشاورزی بسیار مناسب است.

– جلگی

بخش جلگه‌ای دشت مغان که وسیع و هموار است از خاک‌های حاصلخیز و زمین‌های کشاورزی وسیع تشکیل شده و به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق تولید محصولات کشاورزی در منطقه مغان شناخته می‌شود.

    دشت مغان

عکس از: سایت مهرنیوز

مکان های دیدنی دشت مغان

دشت مغان علاوه بر طبیعت زیبا، دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی است که هر کدام بخشی از تاریخ و فرهنگ این منطقه را بازگو می کند. در ادامه با دیدنی های منطقه مغان آشنا می شویم.

– قلعه اولتان مغان

یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی دشت مغان قلعه اولتان است که قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد. این قلعه با دیوارهای قطور و معماری نظامی، بازمانده استحکامات دفاعی منطقه است.

قلعه اولتان مغان

عکس از: سایت جماران نیوز

-برج قارلوجا

برج قارلوجا یکی از برج های باستانی منطقه است که برای اهداف رصدی و دفاعی استفاده می شده است. این برج با طراحی ساده و مقاوم یادگاری از دوران تاریخی منطقه مغان است.

– تپه خرمن کوب

تپه خرمن یکی از تپه های باستانی دشت مغان است که نشان از سکونت انسان های اولیه در این منطقه دارد. در کاوش های باستان شناسی در این تپه آثار ارزشمندی از دوران پیش از تاریخ کشف شده است.

خرمن کوبی

عکس از: سایت روزالیگودرز

– تپه نادر اصلاندوز

این تپه به نام نادرشاه افشار نامگذاری شده و با قدمتی طولانی یکی از مکان های تاریخی و دیدنی منطقه مغان به شمار می رود. بر فراز این تپه می توان مناظر بی نظیری از دشت را مشاهده کرد.

تپه نادر اصلاندوز

عکس از: سایت اولدوزمغان

– پل تاریخی خمارلو

پل خمارلو یکی از بناهای تاریخی دشت مغان است که بر روی رودخانه ارس ساخته شده و یکی از آثار ارزشمند معماری دوران گذشته است. این پل بخشی از راه های ارتباطی تاریخی منطقه است و به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می شود.

پل تاریخی خمارلو

عکس از: سایت نشان مپ

– جنگل های مغان

جنگل‌های مغان با پوشش گیاهی متنوع و طبیعت بکر، فضایی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان و آرامش‌بخش است. این جنگل ها زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی بوده و یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می روند.

دشت مغان اردبیل

عکس از: سایت مهرنیوز

تفریح ​​در دشت مغان

دشت مغان یکی از بهترین مقاصد برای فعالیت های تفریحی و ماجراجویی است. از عکاسی گرفته تا آفرود سواری، این منطقه فرصت‌های زیادی برای لذت بردن از طبیعت و هیجان در فضای باز فراهم می‌کند.

– عکاسی

طبیعت خیره کننده دشت مغان با مناظر وسیع، رودخانه های فراوان و حیات وحش متنوع مکانی زیبا برای عکاسی است. طلوع و غروب خورشید در این دشت لحظات فوق العاده ای را برای ثبت عکس های زیبا خلق می کند.

عکاسی

عکس از: سایت مهرنیوز

– پیاده روی در طبیعت

دشت مغان به دلیل داشتن مسیرهای سرسبز و آرامش بخشی مکانی عالی برای پیاده روی و گشت و گذار در دل طبیعت است.

دشت مغان اردبیل

عکس از: سایت مهرنیوز

– دوچرخه سواری

مسیرهای هموار و زیبای دشت، دوچرخه سواری در این منطقه را به تفریحی هیجان انگیز و لذت بخش تبدیل کرده است.

– آفرود سواری

تپه ها و مسیرهای ناهموار دشت مغان فرصتی بی نظیر برای آفرود سواری و تجربه هیجان در دل طبیعت است. این منطقه با تنوع زمین های خود مکانی مناسب برای ماجراجویان و دوستداران وسایل نقلیه چهار چرخ است.

تفریحات منطقه مغان

عکس از: سایت مهرنیوز

مکان های دیدنی دشت مغان

دشت مغان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به جاذبه های مجاور زیادی دسترسی دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

روستای مضافه

روستای مضافا در فاصله حدود 20 کیلومتری از دشت مغان با معماری سنتی و مناظر زیبای طبیعی فضای دلنشین و آرامش بخشی را برای گردشگران فراهم می کند.

روستای مضافه

عکس از: سایت اینستاگرام

– دیو قالاسی

دیو قالاسی در حدود 30 کیلومتری دشت مغان اردبیل قرار دارد و یک اثر باستانی ارزشمند است که مربوط به دوره های تاریخی کهن است. این منطقه با قلعه های سنگی و داستان های تاریخی خود حس ماجراجویی را به بازدیدکنندگان منتقل می کند.

اقامتگاه آقابابا

این زیستگاه طبیعی حدود 40 کیلومتر با دشت نادرشاه مغان فاصله دارد و به عنوان پناهگاه گونه های مختلف حیات وحش شناخته می شود.

منزل آقا بابا

عکس از: سایت مهرنیوز

– سکونتگاه حسن دره سی

این منطقه حدود 50 کیلومتر با منطقه مغان فاصله دارد و فضایی آرام و دلنشین با مناظر طبیعی بکر و امکانات مناسب برای پیاده روی و طبیعت گردی ارائه می دهد.

– سواحل چای آراز

در حدود 60 کیلومتری دشت مغان قرار دارد و با مناظر زیبا و نوار ساحلی دیدنی رود ارس، فرصتی برای استراحت و لذت بردن از طبیعت آبی را فراهم می کند.

üldüzmughan

عکس از: سایت اولدوزمغان

نزدیک دشت بمون

در نزدیکی دشت مغان گزینه های زیادی برای اقامت وجود دارد. می توانید به هتل های محلی یا اقامتگاه های بوم گردی یا هتل های اردبیل واقع در اطراف منطقه مغان بروید. همچنین علاقه مندان به کمپینگ می توانند از امکانات کمپینگ در طبیعت بکر دشت استفاده کنند.

دشت مغان نادرشاه

عکس از: سایت مهرنیوز

وسایل مورد نیاز برای سفر به دشت مغان

دشت مغان امکاناتی مانند پارکینگ عمومی ندارد و بهتر است برای اقامت خود از قبل برنامه ریزی کنید و به هتل یا اقامتگاه نزدیک آن بروید. برای سفر به این دشت به لباس مناسب برای تغییرات دما، کفش راحت برای پیاده روی و وسایل کمپینگ مانند چادر و کیسه خواب نیاز دارید.

برای تهیه غذا و نوشیدنی بهتر است از قبل وسایل آشپزی و غذا به همراه داشته باشید زیرا رستوران های نزدیک دشت محدود است.

دشت مغان اردبیل

عکس از: سایت مهرنیوز

توصیه هایی برای سفر به دشت مغان

  • برای سفر به دشت همراه داشتن لباس مناسب، وسایل کمپینگ و غذا ضروری است.
  • بهترین زمان برای بازدید از این دشت صبح زود یا عصر برای لذت بردن از زیبایی های طبیعی و آرامش است.
  • امکان بازدید در روزهای تعطیل وجود دارد و برای بازدید از مکان های خاص مانند دشت مغان نادرشاه نیازی به بلیط ندارید.

}

گردآوری شده از علی بابا

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

تصاویر، جاذبه ها و آدرس آبشار هفت چشم البرز

اگر ساکن تهران هستید، اگر غرق در زندگی روزمره و خستگی هستید،…

۱۴۰۳-۰۷-۲۶

10 جزیره کمتر شناخته شده در جنوب ایران

جزایر دیدنی جنوب ایران به کیش، قشم و هرمز محدود نمی شود!…

۱۴۰۳-۰۷-۲۶

افزایش فرهنگ تجربه سفر با اجاره خودرو و ماشین در ایران

بسیاری از مسافران داخلی و خارجی از روش اجاره خودرو برای سفر…

دیدگاهتان را بنویسید