BWD بیش از حد تهاجمی است
خودروساز چینی گریت وال موتورز (GWM) نسبت به رشد سریع رقیب خود BYD در بازار خودرو استرالیا ابراز نگرانی کرده و این شرکت را به اتخاذ یک استراتژی قیمت گذاری “بیش از حد تهاجمی” و “خرید سهم بازار” متهم کرده است.
در حالی که گریت وال موتورز با فروش 39343 دستگاه تا سپتامبر 2025 برترین برند چینی در استرالیا باقی مانده است، BYD با فروش 37923 دستگاه در رتبه دوم قرار دارد. BYD در دو ماه گذشته از GWM پیشی گرفته است. رشد چشمگیر فروش 149.8 درصدی BYD در سال جاری برخلاف رشد 23.7 درصدی GWM است. این شرکت می خواهد چند مدل جدید را تا پایان سال جاری عرضه کند. از جمله این مدل ها می توان به دو SUV بزرگ با برند لوکس دنزا و مدل کوچک اتو 1 اشاره کرد. BYD Auto 1 به عنوان ارزان ترین خودروی الکتریکی در استرالیا تبلیغ می شود.
از سوی دیگر، GWM هفت مدل یا فیس لیفت جدید را در سال 2025 معرفی کرده است که شامل هاوال H6 پلاگین هیبریدی و تانک 500 پلاگین هیبریدی می شود. در حالی که BYD هدف خود را برای تصاحب جایگاه برتر در بازار استرالیا از تویوتا اعلام کرده است، GWM هدف محتاطانه تری دارد. این شرکت قصد دارد تا سال 2027 با عرضه حداقل هفت مدل جدید در سال 2026 به پنج برند برتر برسد.
سخنان رئیس گریت وال موتورز
پارکر شی، رئیس بین المللی همراهوی در مصاحبه ای با اذعان به عملکرد قوی BYD به گسترش نمایندگی ها، روش های بازاریابی و قدرت فروش این شرکت اشاره کرد. با این حال، او از تاکتیک های تهاجمی BYD، به ویژه کاهش شدید قیمت ها برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار انتقاد کرد. شی تاکید کرد که رشد GWM مبتنی بر “رقابت سالم” است و نه “خرید سهم بازار”.
وی هشدار داد: تخفیف های سنگین می تواند به ارزش کالا در بازار خودروهای فرسوده آسیب وارد کند و در نهایت به ضرر مشتریان تمام شود. شی، با تاکید بر تعهد GWM به رشد تدریجی و پایدار، اولویت دادن به رضایت مشتری و ارزش بلندمدت، گفت: “در بازار بالغی مانند استرالیا، ما آن را گام به گام پیش می بریم.” این اظهار نظر نشان دهنده رویکرد محتاطانه GWM در تبلیغات و توقف تولید برخی از مدل ها است. او هشدار داد که کاهش شدید قیمت ممکن است در کوتاه مدت سودآور باشد، اما می تواند به اعتماد مشتری و اعتبار برند آسیب برساند.

رقابت بین GWM و BYD بازتابی از رقابت گستردهتر بین خودروسازان چینی برای تسلط بر بازار در حال توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی در استرالیا است. رویکرد تهاجمی BYD در حال تغییر چشم انداز بازار است. از سوی دیگر، GWM از استراتژی محافظهکارانهتری تبعیت میکند که به اعتقاد آنها منافع بلندمدت مشتریان را بهتر تامین میکند.