مهدی زیگامی ، مدیر واردات خودرو ، از تغییر شرایط ثبت نام برای خودروهای وارداتی در سیستم یکپارچه خبر داد. به گفته وی ، محدودیت هایی از قبیل عدم وجود پلاک های فعال و خرید از خودروسازان دولتی و خصوصی طی 24 ماه و 48 ماه گذشته وجود خواهد داشت. البته ، قیمت گذاری خودروهای وارداتی هنوز تحت نظارت آژانس حفاظت از مصرف کننده است و اتومبیل های وارداتی هنوز در یک سیستم یکپارچه ارائه می شوند.
Zighami پس از فروش برخی از شرکت های وارد کننده از سیستم یکپارچه برای چند روز گذشته ، این توضیحات را ارائه داد. قیمت برخی از اتومبیل های وارداتی نیز از ابتدای سال 1404 افزایش یافته است.
شورای رقابت همچنین در 21 مارس 1403 اعلام کرد که دیگر هیچ دخالتی در قیمت گذاری خودروهای وارداتی وجود ندارد. در آن زمان ، عمل شورای رقابت به عنوان آزادسازی اتومبیل های وارداتی در نظر گرفته می شد. این شورا گفت که اتومبیل های وارداتی از ماده 4 آیین نامه تنظیم بازار خودرو (قیمت گذاری و عرضه گرامری در سیستم) معاف هستند. اما وزارت امور خارجه همچنین معتقد است كه اتومبیل های وارداتی باید در یك سیستم یكپارچه ارائه شوند.
ثبت اتومبیل های وارداتی در آینده با قیمت های بسیار متفاوت!
همزمان با اختلافات مربوط به قیمت گذاری و نحوه تهیه خودروهای وارداتی ، ترخیص این اتومبیل ها از آداب و رسوم کشور متوقف شده است. دلیل این امر عدم تعرفه واردات خودرو در سال جدید است. دولت در ابتدا تصمیم گرفت تعرفه همه اتومبیل ها را در 1404 ٪ در سال 1404 تعیین کند ، اما اعتراض واردکنندگان تعرفه خودروهای برقی را به 4 ٪ و تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به 15 ٪ کاهش داد. البته ، دستورالعمل کاهش تعرفه هنوز به آداب و رسوم ابلاغ نشده است. بنابراین واردکنندگان و پاک کننده ها نمی دانند که این اتومبیل ها از چه تعرفه ای پاک می شوند.
در عین حال ، افزایش تعرفه واردات خودرو بر اساس محاسبه وظایف گمرک ، احتمال افزایش قیمت خودروهای وارداتی را دو برابر کرده است. از ابتدای سال 1404 ، اساس محاسبه حقوق ورودی خودرو از ارز NIMA 28.500 Tomans به مرکز مبادله مرکز مبادله 70 هزار تومن افزایش یافته است. بنابراین ، مشتریانی که در مارس 1403 خودروهای وارداتی خریداری کرده اند ، باید در آینده نزدیک اختلاف قیمت قابل توجهی را بپردازند.